Itsestään liikkuva sähköajoneuvo
Lukkari, Juha (2012)
Lukkari, Juha
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910623
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee itsestään liikkuvan sähköajoneuvon ohjausyksikköä. Työn aihe on saatu Kajaanin ammattikorkeakoululta. Työ liittyy ammattikorkeakoululla olevaan ajoneuvojen tietojärjestelmät-koulutusohjelmaan. Aiheena oli suunnitella ja rakentaa itsestään liikkuvan sähköajoneuvon ohjausyksikkö. Työn tuloksia on tarkoitus käyttää myöhemmissä projekteissa Kajaanin ammattikorkeakoululla, liittyen ajoneuvojen tietojärjestelmät koulutukseen.
Itsestään liikkuvia ajoneuvoja käytetään esimerkiksi teollisuudessa, armeijassa ja luonnontieteellisissä tutkimuksissa. Yleensä näitä ajoneuvoja suunnitellaan tilanteisiin ja paikkoihin, jotka ovat ihmisille vaarallisia. Tietokoneohjattuja autoja suunnitellaan myös täysin liikennekäyttöön, tällöin niihin liittyy paljon ongelmia. Ongelmana on esimerkiksi, kuinka tietokoneohjauksessa oleva auto pääsee risteyksestä liikenteeseen, kun aggressiivisemmin ajavat ihmiset eivät anna sille tilaa.
Ohjausyksikön tehtävänä on huolehtia ajoneuvon moottoreiden ohjauksesta, ajoneuvon kääntymisestä ja sitä voidaan ohjata RS-232-sarjaliikenteen yli PC:llä. Työssä käsitellään miten ohjausyksikön elektroniikkaa ja ohjelmistoa suunnitteltiin. Askelmoottoria käytetään ajoneuvon kääntymisen ohjaamiseen. Askelmoottorin ohjaamiseen käytettävien L297-askelmoottorin ohjauspiirin ja L298-h-siltapiirin toimintaa käsitellään myös.
Työn tuloksena saatiin ajoneuvoon ohjausyksikkö, joka ohjaa askelmoottoria, ajoneuvon moottoria ja jota voidaan ohjata RS-232-sarjaliikenteen välityksellä. Myöhemmin ohjausyksikköön voidaan liittää jokin anturi konenäöksi, esimerkiksi ultraääni-anturi, jonka avulla ajoneuvosta saadaan tehtyä itsestään ohjautuva.
Itsestään liikkuvia ajoneuvoja käytetään esimerkiksi teollisuudessa, armeijassa ja luonnontieteellisissä tutkimuksissa. Yleensä näitä ajoneuvoja suunnitellaan tilanteisiin ja paikkoihin, jotka ovat ihmisille vaarallisia. Tietokoneohjattuja autoja suunnitellaan myös täysin liikennekäyttöön, tällöin niihin liittyy paljon ongelmia. Ongelmana on esimerkiksi, kuinka tietokoneohjauksessa oleva auto pääsee risteyksestä liikenteeseen, kun aggressiivisemmin ajavat ihmiset eivät anna sille tilaa.
Ohjausyksikön tehtävänä on huolehtia ajoneuvon moottoreiden ohjauksesta, ajoneuvon kääntymisestä ja sitä voidaan ohjata RS-232-sarjaliikenteen yli PC:llä. Työssä käsitellään miten ohjausyksikön elektroniikkaa ja ohjelmistoa suunnitteltiin. Askelmoottoria käytetään ajoneuvon kääntymisen ohjaamiseen. Askelmoottorin ohjaamiseen käytettävien L297-askelmoottorin ohjauspiirin ja L298-h-siltapiirin toimintaa käsitellään myös.
Työn tuloksena saatiin ajoneuvoon ohjausyksikkö, joka ohjaa askelmoottoria, ajoneuvon moottoria ja jota voidaan ohjata RS-232-sarjaliikenteen välityksellä. Myöhemmin ohjausyksikköön voidaan liittää jokin anturi konenäöksi, esimerkiksi ultraääni-anturi, jonka avulla ajoneuvosta saadaan tehtyä itsestään ohjautuva.