Laatukäsikirja, case Suupohjan Kehittämisyhdistys ry
Peltoniemi, Jaana (2012)
Peltoniemi, Jaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laatukäsikirja seudulliselle kehittämisorganisaatiolle Suupohjan Kehittämisyhdistys ry:lle. Yhdistys on yksi Suomen 56 toimintaryhmästä, joista vain muutamalla on käytössään laatukäsikirja toimintansa työkaluna. Etelä-Pohjanmaalla toimii neljä toimintaryhmää, joista yksikään muu ei ole ottanut laatukäsikirjaa vielä käyttöön.
Laatukäsikirjan laadinta koettiin tärkeänä Maaseutuviraston suosituksen, yhteiskunnan tuomien muutosten sekä asiakkaiden muuttuvien odotusten myötä. Yhdistyksen toiminnalta odotetaan laadukkuutta, tasapuolisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Toimiva ja selkeä laatukäsikirja auttaa yhdistystä tuottamaan ja kehittämään laadukasta palvelua ja käytäntöjä, sillä tulevaisuudessa laadun merkitys tulee korostumaan edelleen. Laatukäsikirja mahdollistaa yhdistyksen laadukkaan toiminnan kaikilla sen osa-alueilla. Sen tarkoituksena on toimia työkaluna, joka auttaa toteuttamaan hyvää laatujohtamista, laadukasta asiakaspalvelua, toimivia käytäntöjä sekä lisäämään työtyytyväisyyttä. Laatukäsikirjaan on kuvattu yhdistyksen keskeiset toimintaprosessit, joiden avulla yhdistyksen toimintaa on helpompi ohjata. Laatukäsikirja luotiin yhdistyksen näköiseksi, eikä sitä ollut tässä vaiheessa tarkoitus toteuttaa ISO 9000 -sarjan standardin mukaisesti.
Kehittämistyö tehtiin toimintatutkimuksena. Laatukäsikirjaa työstettiin yhdessä yhdistyksen henkilökunnan kanssa. Työ pohjautui teoriaan, henkilöstökyselyyn sekä yhteisiin keskusteluihin ja palavereihin. Työn tuloksena syntyi selkeästi dokumentoitu kuvaus yhdistyksen toiminnasta laatukäsikirjan muodossa.
Laatukäsikirjan valmistuttua se oli arvioitavana yhdistyksen toiminnanjohtajalla, työntekijöillä ja hallituksella. Laatukäsikirjasta saatu palaute oli positiivista. Laatukäsikirjaa on tarkoitus päivittää jatkossa yhdistyksen toimintaa ja tarpeita vastaa-vaksi. Laatukäsikirjan avulla yhdistys pystyy kehittämään toimintansa laatua.
Laatukäsikirjan laadinta koettiin tärkeänä Maaseutuviraston suosituksen, yhteiskunnan tuomien muutosten sekä asiakkaiden muuttuvien odotusten myötä. Yhdistyksen toiminnalta odotetaan laadukkuutta, tasapuolisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Toimiva ja selkeä laatukäsikirja auttaa yhdistystä tuottamaan ja kehittämään laadukasta palvelua ja käytäntöjä, sillä tulevaisuudessa laadun merkitys tulee korostumaan edelleen. Laatukäsikirja mahdollistaa yhdistyksen laadukkaan toiminnan kaikilla sen osa-alueilla. Sen tarkoituksena on toimia työkaluna, joka auttaa toteuttamaan hyvää laatujohtamista, laadukasta asiakaspalvelua, toimivia käytäntöjä sekä lisäämään työtyytyväisyyttä. Laatukäsikirjaan on kuvattu yhdistyksen keskeiset toimintaprosessit, joiden avulla yhdistyksen toimintaa on helpompi ohjata. Laatukäsikirja luotiin yhdistyksen näköiseksi, eikä sitä ollut tässä vaiheessa tarkoitus toteuttaa ISO 9000 -sarjan standardin mukaisesti.
Kehittämistyö tehtiin toimintatutkimuksena. Laatukäsikirjaa työstettiin yhdessä yhdistyksen henkilökunnan kanssa. Työ pohjautui teoriaan, henkilöstökyselyyn sekä yhteisiin keskusteluihin ja palavereihin. Työn tuloksena syntyi selkeästi dokumentoitu kuvaus yhdistyksen toiminnasta laatukäsikirjan muodossa.
Laatukäsikirjan valmistuttua se oli arvioitavana yhdistyksen toiminnanjohtajalla, työntekijöillä ja hallituksella. Laatukäsikirjasta saatu palaute oli positiivista. Laatukäsikirjaa on tarkoitus päivittää jatkossa yhdistyksen toimintaa ja tarpeita vastaa-vaksi. Laatukäsikirjan avulla yhdistys pystyy kehittämään toimintansa laatua.