Arvojen merkitys yrityksessä : Case: Kuinka arvot näkyvät pankki X:n työntekijöiden työssä
Soini, Satu (2012)
Soini, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113554
Tiivistelmä
Nykyään yrityksen brändi ja imago vaikuttavat paljon siihen, kuinka hyvin yritykset menestyvät markkinoilla, joilla kilpailu on kovaa ja kovenee vain entisestään. Arvot ovat yksi osa siitä, millä luodaan asiakkaille mielikuvaa yrityksestä ja sen toiminnasta. Asiakkaat ovat entistä vaativampia ja tietoisia siitä, minkälaiselta yritykseltä haluavat palveluita ja tuotteita ostaa. Enää pelkkä hinnalla kilpailu ei riitä.
Tarkoituksena on tässä opinnäytetyössä syventyä juuri noiden arvojen merkitykseen yrityksessä. Tavoitteena on selvittää henkilökunnan tietämystä yhteisönsä arvoista. On tärkeä selvittää kuinka hyvin työntekijät ovat sisäistäneet arvot ja kuinka sitoutuneita he niihin ovat, sekä kuinka he kokevat arvojen välittämisen asiakkaille erilaisissa asiakaskohtaamisissa.
Opinnäytetyössä käsitellään arvojen merkitystä yritysten toiminnassa olemassa olevan kirjalli-suuden avulla. Työssä käsitellään arvoja yleisesti, arvojohtamista ja arvoprosessia.
Arvojen näkymistä yrityksessä selkiytetään esimerkkiyrityksen avulla. Yritys on pankki, josta käytetään nimitystä pankki X nimettömyyden säilyttämiseksi. Yrityksestä tullaan kertomaan perustiedot, hieman historiaa ja myös käsitellään arvoja, jotka yrityksellä on. Pankkisalaisuuden säilyttämiseksi työssä ei käytetä pankin sisäistä tietoa, vaan käytetään sitä tietoa, mitä siitä on julkisesti saatavilla. Tutkimus tehdään pankin työntekijöille ja siinä on tarkoitus selvittää työntekijöiden käsitys arvoista.
Tarkoituksena on tässä opinnäytetyössä syventyä juuri noiden arvojen merkitykseen yrityksessä. Tavoitteena on selvittää henkilökunnan tietämystä yhteisönsä arvoista. On tärkeä selvittää kuinka hyvin työntekijät ovat sisäistäneet arvot ja kuinka sitoutuneita he niihin ovat, sekä kuinka he kokevat arvojen välittämisen asiakkaille erilaisissa asiakaskohtaamisissa.
Opinnäytetyössä käsitellään arvojen merkitystä yritysten toiminnassa olemassa olevan kirjalli-suuden avulla. Työssä käsitellään arvoja yleisesti, arvojohtamista ja arvoprosessia.
Arvojen näkymistä yrityksessä selkiytetään esimerkkiyrityksen avulla. Yritys on pankki, josta käytetään nimitystä pankki X nimettömyyden säilyttämiseksi. Yrityksestä tullaan kertomaan perustiedot, hieman historiaa ja myös käsitellään arvoja, jotka yrityksellä on. Pankkisalaisuuden säilyttämiseksi työssä ei käytetä pankin sisäistä tietoa, vaan käytetään sitä tietoa, mitä siitä on julkisesti saatavilla. Tutkimus tehdään pankin työntekijöille ja siinä on tarkoitus selvittää työntekijöiden käsitys arvoista.