Tallipihan asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja tapahtuman suunnittelu
Saartila, Hanna (2012)
Saartila, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092013769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092013769
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana oli retkikohde Tallipiha. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko Tallipihan asiakkaat tyytyväisiä kohteeseen sekä palveluihin joita Tallipiha tarjoaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartuttaa yritykselle tärkeää tietoa asiakastyytyväisyydestä sekä selvittää mahdolliset kehittämiskohdat. Lisäksi tavoitteena oli ideoida ja suunnitella Tallipihalle uusi elämyksellinen tuote asiakastyytyväisyyskyselystä esiin nousseiden kehittämisehdotusten avulla.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli kyselylomake asiakastyytyväisyydestä, joten tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, sisältäen enimmäkseen monivalintakysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä toimivat asiakastyytyväisyysteoria, matkailutuotteen tuotekehitysteoria sekä elämysteoria. Käsittelymenetelmänä toimivat Microsoft Excel taulukkolaskentaohjelma sekä Excelin lisäosa Tixel.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahtena eri ajankohtana Tallipihalla, satunnaisesti haastattelemalla ihmisiä. Vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 65 kappaletta. Tavoitteena oli saada vastauksia vähintään 100 kappaletta, joten tavoite ei onnistunut.
Tutkimuksesta selvisi, että Tallipihan tyypillisin asiakas on 26-35-vuotias nainen, joka on käynyt Tallipihalla useammin kuin 3 kertaa. Asiakas on saanut tietää Tallipihasta ystävän kautta ja ei ole käynyt Tallipihan Internet-sivuilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Tallipihan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä kohteeseen sekä sen tarjoamiin palveluihin, kuten kahvilaan ja puoteihin. Tyytyväisyyttä ilmeni etenkin kahvilan asiakaspalvelussa sekä ilmapiirissä. Kiitosta saivat myös puotien asiakaspalvelu ja ilmapiiri. Jonkin verran tyytymättömyyttä ilmeni kahvilan valikoimassa ja hintatasossa sekä puotien valikoimassa.
Kyselystä esiin nousseet kehittämisehdotukset koskivat enimmäkseen Tallipihan mainostamista, uusia tapahtumia Tallipihalle, opasteita alueelle sekä tuotteita, joita haluttiin saada myyntiin Tallipihalle. Näiden kehittämisehdotusten avulla uudeksi tuotteeksi Tallipihalle valittiin tapahtuma ja tapahtuman teemaksi valittiin lasten elämyksellinen draamakierros.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli kyselylomake asiakastyytyväisyydestä, joten tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, sisältäen enimmäkseen monivalintakysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä toimivat asiakastyytyväisyysteoria, matkailutuotteen tuotekehitysteoria sekä elämysteoria. Käsittelymenetelmänä toimivat Microsoft Excel taulukkolaskentaohjelma sekä Excelin lisäosa Tixel.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahtena eri ajankohtana Tallipihalla, satunnaisesti haastattelemalla ihmisiä. Vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 65 kappaletta. Tavoitteena oli saada vastauksia vähintään 100 kappaletta, joten tavoite ei onnistunut.
Tutkimuksesta selvisi, että Tallipihan tyypillisin asiakas on 26-35-vuotias nainen, joka on käynyt Tallipihalla useammin kuin 3 kertaa. Asiakas on saanut tietää Tallipihasta ystävän kautta ja ei ole käynyt Tallipihan Internet-sivuilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Tallipihan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä kohteeseen sekä sen tarjoamiin palveluihin, kuten kahvilaan ja puoteihin. Tyytyväisyyttä ilmeni etenkin kahvilan asiakaspalvelussa sekä ilmapiirissä. Kiitosta saivat myös puotien asiakaspalvelu ja ilmapiiri. Jonkin verran tyytymättömyyttä ilmeni kahvilan valikoimassa ja hintatasossa sekä puotien valikoimassa.
Kyselystä esiin nousseet kehittämisehdotukset koskivat enimmäkseen Tallipihan mainostamista, uusia tapahtumia Tallipihalle, opasteita alueelle sekä tuotteita, joita haluttiin saada myyntiin Tallipihalle. Näiden kehittämisehdotusten avulla uudeksi tuotteeksi Tallipihalle valittiin tapahtuma ja tapahtuman teemaksi valittiin lasten elämyksellinen draamakierros.