NESTE OIL RALLY SPECTATOR 2011 : Profile, typology, satisfaction and willingness to recommend the event
Takala, Mikko; Mehto, Petri (2012)
Takala, Mikko
Mehto, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092113795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092113795
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää rallikatsojien tyytyväisyyttä sekä sitä, kuinka halukkaita he ovat suosittelemaan tapahtumaa. Tutkimus toteutettiin Neste Oil Ralli -tapahtuman aikana maksullisella alueella Service Parkissa Jyväskylässä kesällä 2011. Tavoitteena oli selvittää tapahtuman osaalueiden laatua sekä sitä, mikä oli niiden painoarvo suositeltavuuden kannalta. Lisäksi opinnäytetyössä vertailtiin eri vastaajaryhmien asiakastyytyväisyys- ja suositeltavuustuloksia. Tutkimus toteutettiin suomen- ja englanninkielisillä kyselylomakkeilla, joihin vastattiin Ipad2
tableteilla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 220 kappaletta ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tulokset analysoitiin yhdistämällä David Aakerin brändiuskollisuusteoria ja Mullenin Marketing Ecosystem -tyypittelyteoria. Vastaajat jaettiin analysointivaiheessa neljään eri vastaajaryhmään, joita vertailtiin keskenään sekä koko aineistoon. Vastaajaryhmät jaettiin ryhmiin naiset, miehet, ensikertalaiset ja rallifanit.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmät osa-alueet rallitapahtumassa olivat suositeltavuuden kannalta tunnelma ja yleisilme. Pääosin katsojat olivat tyytyväisiä koko tapahtumaan, eikä merkittäviä heikkouksia löytynyt. Turvallisuus ja tunnelma koettiin laadullisesti parhaimmiksi osaalueiksi. Eri vastaajaryhmät olivat pääosin samaa mieltä tapahtuman laatuun ja suositeltavuuteen liittyvistä tekijöistä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Tutkimusta pystytään hyödyntämään rallitapahtumia järjestettäessä, kun halutaan selvittää, mitkä osa-alueet ovat katsojille tärkeitä. Tämän lisäksi tulisi selvittää, miten tärkeiksi koettuja osa-alueita voitaisiin kehittää. Pelkän asiakastyytyväisyyskyselyn lisäksi, tutkimus paljastaa eri osa-alueiden painoarvon koetun kokonaislaadun kannalta.
tableteilla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 220 kappaletta ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tulokset analysoitiin yhdistämällä David Aakerin brändiuskollisuusteoria ja Mullenin Marketing Ecosystem -tyypittelyteoria. Vastaajat jaettiin analysointivaiheessa neljään eri vastaajaryhmään, joita vertailtiin keskenään sekä koko aineistoon. Vastaajaryhmät jaettiin ryhmiin naiset, miehet, ensikertalaiset ja rallifanit.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmät osa-alueet rallitapahtumassa olivat suositeltavuuden kannalta tunnelma ja yleisilme. Pääosin katsojat olivat tyytyväisiä koko tapahtumaan, eikä merkittäviä heikkouksia löytynyt. Turvallisuus ja tunnelma koettiin laadullisesti parhaimmiksi osaalueiksi. Eri vastaajaryhmät olivat pääosin samaa mieltä tapahtuman laatuun ja suositeltavuuteen liittyvistä tekijöistä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Tutkimusta pystytään hyödyntämään rallitapahtumia järjestettäessä, kun halutaan selvittää, mitkä osa-alueet ovat katsojille tärkeitä. Tämän lisäksi tulisi selvittää, miten tärkeiksi koettuja osa-alueita voitaisiin kehittää. Pelkän asiakastyytyväisyyskyselyn lisäksi, tutkimus paljastaa eri osa-alueiden painoarvon koetun kokonaislaadun kannalta.