Tarvitsen apua, jonka turvin suoriudun koulusta : - Miten tuemme opiskelijaa ammatillisessa koulutuksessa?
Roininen, Heidi; Vuorijärvi, Satu-Maarit (2012)
Roininen, Heidi
Vuorijärvi, Satu-Maarit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092113800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092113800
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kahden ammatillisen oppilaitoksen, sisäoppilaitoksen ja ammattiopiston vertailu. Molemmissa oppilaitoksissa tarjotaan perustutkinnon lisäksi aikuisille ammattitutkintoja ja nuorilla on mahdollisuus suorittaa kaksoistutkinto. Kehittämishankkeessamme halusimme selvittää, kuinka oppilaitosten palveluja voidaan kehittää opiskelijoiden kasvua ja opintoja tukevaksi.
Kehittämishankkeessa vertailtiin nuorten opiskeluun vaikuttavia erityispiirteitä, oppimis- ja kasvamisolosuhteita sekä nivelvaiheita. Tarkastelun alla olivat opinto-ohjaus, erityinen tuki, tutor-toiminta sekä ryhmäytyminen.
Hanke toteutettiin käyttämällä valmistumassa oleville sekä erityisopiskelijoille suunnattua Wilma- ja Webropol-kyselyä sekä haastattelua, johon osallistui moniammatillinen työryhmä: opinto-ohjaaja, kuraattori ja terveydenhoitaja.
Haastattelut toteutettiin sähköisillä kyselyillä, haastattelemalla sekä kyselylomaketta käyttäen. Vastauksia saimme yhteensä 63:ltä opiskelijalta.
Molempien oppilaitosten opiskelijoiden vastauksista ilmeni yhtäläisyyksiä. Todettiin kuinka tärkeäksi muodostui ryhmänohjaajan rooli, joka voi olla jopa ”varavanhempi”. Kodin ja oppilaitoksen välisellä yhteistyöllä ja oppilashuollolla oli myös tärkeä merkitys opiskelijan opintojen loppuun saattamisessa. Tutkimuksesta selvisi myös, että erityistä tukea saavat opiskelijat olivat tyytyväisempiä.
Tämän hankkeen pohjalta selvisi kuinka nuori kokee ammatillisen koulutuksen haasteita ja tuen tarpeitaan. Nuori pystyy sitoutumaan opiskeluunsa ja ottamaan vastuun itsestään, jos opintojen ohjaus on onnistunutta, nuori saa riittävästi tukea opinnoissaan ja nuori kokee kuuluvansa vertaisryhmään.
Molemmissa oppilaitoksissa tavoitteena olivat nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen, opiskelijan valmistuminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä huoltajien tuen merkitys.
Kehittämishankkeessa vertailtiin nuorten opiskeluun vaikuttavia erityispiirteitä, oppimis- ja kasvamisolosuhteita sekä nivelvaiheita. Tarkastelun alla olivat opinto-ohjaus, erityinen tuki, tutor-toiminta sekä ryhmäytyminen.
Hanke toteutettiin käyttämällä valmistumassa oleville sekä erityisopiskelijoille suunnattua Wilma- ja Webropol-kyselyä sekä haastattelua, johon osallistui moniammatillinen työryhmä: opinto-ohjaaja, kuraattori ja terveydenhoitaja.
Haastattelut toteutettiin sähköisillä kyselyillä, haastattelemalla sekä kyselylomaketta käyttäen. Vastauksia saimme yhteensä 63:ltä opiskelijalta.
Molempien oppilaitosten opiskelijoiden vastauksista ilmeni yhtäläisyyksiä. Todettiin kuinka tärkeäksi muodostui ryhmänohjaajan rooli, joka voi olla jopa ”varavanhempi”. Kodin ja oppilaitoksen välisellä yhteistyöllä ja oppilashuollolla oli myös tärkeä merkitys opiskelijan opintojen loppuun saattamisessa. Tutkimuksesta selvisi myös, että erityistä tukea saavat opiskelijat olivat tyytyväisempiä.
Tämän hankkeen pohjalta selvisi kuinka nuori kokee ammatillisen koulutuksen haasteita ja tuen tarpeitaan. Nuori pystyy sitoutumaan opiskeluunsa ja ottamaan vastuun itsestään, jos opintojen ohjaus on onnistunutta, nuori saa riittävästi tukea opinnoissaan ja nuori kokee kuuluvansa vertaisryhmään.
Molemmissa oppilaitoksissa tavoitteena olivat nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen, opiskelijan valmistuminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä huoltajien tuen merkitys.