"Tää on ollu niinku toinen koti" : Kankaan päiväkodin lasten vanhempien ja työntekijöiden kokemuksia sisarusryhmästä
Pulkka, Laura; Halonen, Tiina (2011)
Pulkka, Laura
Halonen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613905
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kankaan päiväkodin sisarusryhmä, jota tutkitaan lasten vanhempien ja työntekijöiden kokemuksien pohjalta. Työssä selvitetään, millainen vaikutus päiväkodin sisarusryhmällä on lapsen kehitykseen ja sisarusten väliseen suhteeseen vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millaisia hyötyjä ja haittoja sisarusryhmässä on. Haastatteluista saadut vastaukset ovat vanhempien ja työntekijöiden subjektiivisia näkemyksiä aiheesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa viitekehyksenä on lapsen sosiaalinen, emotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sisarussuhteessa. Työssä tarkastellaan kuinka sisarussuhde ja sisarusryhmä vaikuttavat näihin osa-alueisiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä vanhempaa ja kolme työntekijää. Vanhemmille järjestettiin yksilöhaastattelut ja työntekijöille ryhmähaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka jälkeen tulokset koottiin ja tämän pohjalta laadittiin raportti.
Sisarussuhde on merkittävä osa lapsen elämää ja tämän vuoksi, se tulee ottaa huomioon myös varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksesta nousi esille, että vanhemmat olivat tyytyväisiä sisarusryhmään. Vanhemmat pitivät positiivisena sisarusryhmän vaikutusta sisarusten välisiin suhteisiin sekä sen tuomia etuja lapsen kehityksessä. Henkilökunnan kanssa käydyssä keskustelusta tuli esille se, ettei päiväkodin omassa varhaiskasvatussuunnitelmassa ole toimintaa huomioitu erityisesti sisarusryhmän kannalta. Tutkimus auttaa päiväkotia huomioimaan ja hyödyntämään työssään paremmin sisarusryhmän tuomat edut ja erityispiirteet.
Opinnäytetyön aiheena on Kankaan päiväkodin sisarusryhmä, jota tutkitaan lasten vanhempien ja työntekijöiden kokemuksien pohjalta. Työssä selvitetään, millainen vaikutus päiväkodin sisarusryhmällä on lapsen kehitykseen ja sisarusten väliseen suhteeseen vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millaisia hyötyjä ja haittoja sisarusryhmässä on. Haastatteluista saadut vastaukset ovat vanhempien ja työntekijöiden subjektiivisia näkemyksiä aiheesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa viitekehyksenä on lapsen sosiaalinen, emotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sisarussuhteessa. Työssä tarkastellaan kuinka sisarussuhde ja sisarusryhmä vaikuttavat näihin osa-alueisiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä vanhempaa ja kolme työntekijää. Vanhemmille järjestettiin yksilöhaastattelut ja työntekijöille ryhmähaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka jälkeen tulokset koottiin ja tämän pohjalta laadittiin raportti.
Sisarussuhde on merkittävä osa lapsen elämää ja tämän vuoksi, se tulee ottaa huomioon myös varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksesta nousi esille, että vanhemmat olivat tyytyväisiä sisarusryhmään. Vanhemmat pitivät positiivisena sisarusryhmän vaikutusta sisarusten välisiin suhteisiin sekä sen tuomia etuja lapsen kehityksessä. Henkilökunnan kanssa käydyssä keskustelusta tuli esille se, ettei päiväkodin omassa varhaiskasvatussuunnitelmassa ole toimintaa huomioitu erityisesti sisarusryhmän kannalta. Tutkimus auttaa päiväkotia huomioimaan ja hyödyntämään työssään paremmin sisarusryhmän tuomat edut ja erityispiirteet.