Sosiaalinen vastuu Ravintolakolmio-ryhmässä ja sen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen
Tommola, Tuuli (2012)
Tommola, Tuuli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713948
Tiivistelmä
Sosiaalinen vastuu nähdään yritystoiminnassa vastuuna hyvinvoinnista, joka sisältää monta eri ulottuvuutta: henkilöstö, tavarantoimittajat, yhteistyökumppanit, asiakkaat, lähiyhteisö sekä suuri yleisö. Jokainen yritys itse päättää millaisen strategian se omalle vastuullisuustoiminnalleen laatii.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, mitä sosiaalinen vastuu on Ravintolakolmio-ryhmässä ja miten se vaikuttaa henkilöstön sitoutumiseen. Lisäksi selvitettiin, kuinka tärkeää työntekijälle on sosiaalisesti vastuullinen työnantajatoiminta ja toimiiko sosiaalinen vastuu vetovoimatekijänä valittaessa työnantajaa.
Tutkimukseen osallistui kaksitoista henkilöstön edustajaa: kolme tarjoilijaa, kolme kokkia, kolme vuoroesimiestä ja kolme partneria. Haastattelut toteutettiin touko–kesäkuussa 2012 puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina työntekijöiden toimipaikoissa.
Tutkimuksen mukaan Ravintolakolmio-ryhmässä toteutettiin varsin laaja-alaisesti henkilöstöön kohdistuvaa vastuullisuutta. Myös oppilaitosten merkitys tärkeinä yhteistyökumppaneina nousi tutkimuksessa esille. Ryhmässä toteutettiin jo monia muitakin sosiaalisen vastuun muotoja, mutta niistä viestimiseen kannattanee jatkossa paneutua.
Työhyvinvoinnin panostuksilla oli selvästi merkitystä henkilöstön sitoutumiseen. Syitä Ravintolakolmio-ryhmässä pysymiseen olivat hyvä työilmapiiri, monipuolinen ja haastava työ, koulutusmahdollisuudet sekä kattavat henkilöstöedut.
Tutkimuksessa kävi lisäksi ilmi, että henkilöstö koki sosiaalisesti vastuullisen työnantajatoiminnan tärkeäksi itselleen ja toivoi pääsevänsä mukaan vastuullisten toimintatapojen kehittämistyöhön. Henkilöstö arvosti varsinkin oppilaitosyhteistyötä sekä vastuullisuustoimien vaatimista myös yhteistyökumppaneilta.
Sosiaalinen vastuu toimi tutkimuksen mukaan vetovoimatekijänä. Tässä korostui hyvä työnantajamaine, joka on saavutettu tyytyväisen henkilöstön muille viestimisen sekä onnistuneen oppilaitosyhteistyön kautta.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, mitä sosiaalinen vastuu on Ravintolakolmio-ryhmässä ja miten se vaikuttaa henkilöstön sitoutumiseen. Lisäksi selvitettiin, kuinka tärkeää työntekijälle on sosiaalisesti vastuullinen työnantajatoiminta ja toimiiko sosiaalinen vastuu vetovoimatekijänä valittaessa työnantajaa.
Tutkimukseen osallistui kaksitoista henkilöstön edustajaa: kolme tarjoilijaa, kolme kokkia, kolme vuoroesimiestä ja kolme partneria. Haastattelut toteutettiin touko–kesäkuussa 2012 puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina työntekijöiden toimipaikoissa.
Tutkimuksen mukaan Ravintolakolmio-ryhmässä toteutettiin varsin laaja-alaisesti henkilöstöön kohdistuvaa vastuullisuutta. Myös oppilaitosten merkitys tärkeinä yhteistyökumppaneina nousi tutkimuksessa esille. Ryhmässä toteutettiin jo monia muitakin sosiaalisen vastuun muotoja, mutta niistä viestimiseen kannattanee jatkossa paneutua.
Työhyvinvoinnin panostuksilla oli selvästi merkitystä henkilöstön sitoutumiseen. Syitä Ravintolakolmio-ryhmässä pysymiseen olivat hyvä työilmapiiri, monipuolinen ja haastava työ, koulutusmahdollisuudet sekä kattavat henkilöstöedut.
Tutkimuksessa kävi lisäksi ilmi, että henkilöstö koki sosiaalisesti vastuullisen työnantajatoiminnan tärkeäksi itselleen ja toivoi pääsevänsä mukaan vastuullisten toimintatapojen kehittämistyöhön. Henkilöstö arvosti varsinkin oppilaitosyhteistyötä sekä vastuullisuustoimien vaatimista myös yhteistyökumppaneilta.
Sosiaalinen vastuu toimi tutkimuksen mukaan vetovoimatekijänä. Tässä korostui hyvä työnantajamaine, joka on saavutettu tyytyväisen henkilöstön muille viestimisen sekä onnistuneen oppilaitosyhteistyön kautta.