Työhallinnon sähköisten työnantajapalveluiden tunnettuus ja käyttö sekä imago Savonlinnan TE-toimiston toimialueella
Ahokas, Mari; Sanio, Aila (2012)
Ahokas, Mari
Sanio, Aila
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työhallinnon sähköisten työnantajapalveluiden tunnettuutta ja käyttöä Savonlinna työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimiston) toimialueen yritysten ja yhteisöjen keskuudessa. Tutkimuksella haluttiin myös tietoa TE-toimiston imagosta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään työhallinnon organisaatiota sekä sen tarjoamia sähköisiä palveluita työnantajille, sähköistä asiointia, monikanavaisuutta, rekrytointia, tunnettuutta, imagoa, palvelumarkkinointia ja julkisen organisaation markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähinnä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedot kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol 2.0 -ohjelmalla marraskuussa 2011. Kyselyn sai 546 potentiaalista vastaajaa ja näistä kyselyyn vastasi yhteensä 103 toimialueella sijaitsevaa yritystä ja yhteisöä.
Kyselyn tulokset osoittavat, että työhallinnon sähköisten työnantajapalveluiden tunnettuus ja käyttö ovat kyseisellä alueella melko heikkoa. Yli puolet työnantajista ei tuntenut palveluita ja keskimäärin vain 6 % yrityksistä / yhteisöistä oli käyttänyt jotakin näistä palveluista. Syinä tähän tulokseen ovat pienten yritysten vähäinen rekrytointitarve ja palveluiden riittämätön markkinointi. Mikäli sähköisille palveluille olisi tarvetta, 58 % yrityksistä olisi valmis käyttämään niitä. Yrityksillä on pääosin myönteinen kuva TE-toimistosta ja sen palveluihin ollaan tyytyväisiä. Toimiston palveluiden käytön tärkeimpinä syinä nähtiin paikallisten asioiden ja olosuhteiden tuntemus, toimipaikan läheisyys ja palveluiden maksuttomuus.
Kehitysehdotuksina vastaajat toivoivat näkyvämpää markkinointia ja lisää tiedotusta näistä työhallinnon sähköisistä työnantajapalveluista. Tutkimuksen avulla saatuja tietoja voitaisiin käyttää tukena markkinoinnissa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään työhallinnon organisaatiota sekä sen tarjoamia sähköisiä palveluita työnantajille, sähköistä asiointia, monikanavaisuutta, rekrytointia, tunnettuutta, imagoa, palvelumarkkinointia ja julkisen organisaation markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähinnä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedot kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol 2.0 -ohjelmalla marraskuussa 2011. Kyselyn sai 546 potentiaalista vastaajaa ja näistä kyselyyn vastasi yhteensä 103 toimialueella sijaitsevaa yritystä ja yhteisöä.
Kyselyn tulokset osoittavat, että työhallinnon sähköisten työnantajapalveluiden tunnettuus ja käyttö ovat kyseisellä alueella melko heikkoa. Yli puolet työnantajista ei tuntenut palveluita ja keskimäärin vain 6 % yrityksistä / yhteisöistä oli käyttänyt jotakin näistä palveluista. Syinä tähän tulokseen ovat pienten yritysten vähäinen rekrytointitarve ja palveluiden riittämätön markkinointi. Mikäli sähköisille palveluille olisi tarvetta, 58 % yrityksistä olisi valmis käyttämään niitä. Yrityksillä on pääosin myönteinen kuva TE-toimistosta ja sen palveluihin ollaan tyytyväisiä. Toimiston palveluiden käytön tärkeimpinä syinä nähtiin paikallisten asioiden ja olosuhteiden tuntemus, toimipaikan läheisyys ja palveluiden maksuttomuus.
Kehitysehdotuksina vastaajat toivoivat näkyvämpää markkinointia ja lisää tiedotusta näistä työhallinnon sähköisistä työnantajapalveluista. Tutkimuksen avulla saatuja tietoja voitaisiin käyttää tukena markkinoinnissa.