Markkinatutkimus CASE: Harrastukset.com
Hietanoro, Hanna (2012)
Hietanoro, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Harrastukset.com sivuston markkinatutkimus, jonka tavoitteena oli saada tietoa markkinoiden tilanteesta, selvittää mistä internetin käyttäjät etsivät tietoa harrastuksista sekä pyrkiä hyödyntämään saatuja tuloksia Harrastukset.com sivuston kehitystyössä ja markkinoinnissa. Lisäksi haluttiin selvittää mistä tietoa harrastuksista on parhaiten löytynyt sekä mitä ongelmia tietoja etsiessä on ollut.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat markkinatutkimus, ostokäyttäytyminen, ostopäätös-prosessi, harrastukset ja vapaa-aika, internet informaation välityskanavana sekä tiedonhaku. Lisäksi työssä on käsitelty lyhyesti hakukoneoptimoinnin merkitystä sivuston näkyvyyteen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin www-kyselyllä, käyttäen Surveypal ohjelmaa. Kyselytutkimuksen lisäksi aineistoa saatiin useista internetin käyttöön, vapaa-aikaan ja ajankäyttöön liittyvistä tutkimuksista.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin saamaan tietoa internetin käyttäjän tavoista etsiä tietoa harrastuksista, tietoa siitä mistä tietoja haetaan sekä mistä tietoa on parhaiten löytynyt. Internet on tärkeä ja useiden tutkimusten mukaan käytetyin väline tietojen etsimisessä. Tutkimustulokset näyttivät sen, mitä monet muutkin tutkimukset kertovat – Internet ja Google ovat tiedonhaun eniten käytetyimmät välineet. Internetin ohella kaverit ja tuttavat toimivat hyvänä tietolähteenä monelle harrastustietoa etsivälle, eikä perinteistä sanomalehteäkään ole vielä täysin unohdettu.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat markkinatutkimus, ostokäyttäytyminen, ostopäätös-prosessi, harrastukset ja vapaa-aika, internet informaation välityskanavana sekä tiedonhaku. Lisäksi työssä on käsitelty lyhyesti hakukoneoptimoinnin merkitystä sivuston näkyvyyteen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin www-kyselyllä, käyttäen Surveypal ohjelmaa. Kyselytutkimuksen lisäksi aineistoa saatiin useista internetin käyttöön, vapaa-aikaan ja ajankäyttöön liittyvistä tutkimuksista.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin saamaan tietoa internetin käyttäjän tavoista etsiä tietoa harrastuksista, tietoa siitä mistä tietoja haetaan sekä mistä tietoa on parhaiten löytynyt. Internet on tärkeä ja useiden tutkimusten mukaan käytetyin väline tietojen etsimisessä. Tutkimustulokset näyttivät sen, mitä monet muutkin tutkimukset kertovat – Internet ja Google ovat tiedonhaun eniten käytetyimmät välineet. Internetin ohella kaverit ja tuttavat toimivat hyvänä tietolähteenä monelle harrastustietoa etsivälle, eikä perinteistä sanomalehteäkään ole vielä täysin unohdettu.