Vuokraforumin verkkomarkkinoinnin kohdentaminen
Viskari, Aleksi; Muranen, Tommi (2012)
Viskari, Aleksi
Muranen, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213599
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Vuokraforumin verkkomarkkinoinnin nykytilaa ja selvittää tutkimuksen avulla, mihin verkkomarkkinoinnin osa-alueisiin tulisi keskittyä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Agilo Partners Oy:n kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoina olivat Vuokraforumin käyttäjille lähetetyistä kyselylomakkeista saadut tulokset, asiantuntijahaastattelut ja omat havainnot. Kyselylomake lähetettiin 120:lle Vuokraforumin käyttäjälle. Vastauksia saimme yhteensä 27 kappaletta. Kyselystä saatujen tulosten perusteella rakensimme tee-mahaastattelun, joka suoritettiin kahdelle mainonnan moniosaajalle. Haastattelusta saadut tulokset analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Tutkimustulosten perusteella nostimme Vuokra-forumin tämän hetkiset verkkomarkkinoinnin ongelmakohdat esiin ja pyrimme löytämään niihin ratkaisumallit.
Opinnäytetyössämme päädyimme sellaiseen johtopäätökseen, että Vuokraforumin tämän hetkinen verkkomarkkinointi ei ole kohdistettu parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, ettei varsinaista kohderyhmään liittyvää käyttäjäprofilointia oltu suoritettu ennen palvelun julkaisemista verkossa.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus toi yritykselle runsaasti monipuolista tietoa oikean tyyppisen verkkomarkkinoinnin kohdistamiseen. Markkinointia tulisi kohdistaa enemmän yrityksen koh-deryhmälle, joka on 20–35-vuotiaat henkilöt. Tuotemerkkiä tulisi tehdä tunnetuksi yhä enemmän hakukonemarkkinoinnin avulla. Palvelun sisällön tulisi olla riittävän dynaamista, jotta se palvelee käyttäjiä heidän tarpeitaan vastaavalla tavalla. Kehitysehdotuksena Vuokraforumin kohdennettuun verkkomarkkinointiin olisi saada tämänhetkiset käyttäjät aktivoitua erilaisten kampanjoiden avulla, joihin osallistumalla he samalla mainostavat palvelua kavereilleen puskaradiotyyppistä tietokanavaa hyödyntäen.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoina olivat Vuokraforumin käyttäjille lähetetyistä kyselylomakkeista saadut tulokset, asiantuntijahaastattelut ja omat havainnot. Kyselylomake lähetettiin 120:lle Vuokraforumin käyttäjälle. Vastauksia saimme yhteensä 27 kappaletta. Kyselystä saatujen tulosten perusteella rakensimme tee-mahaastattelun, joka suoritettiin kahdelle mainonnan moniosaajalle. Haastattelusta saadut tulokset analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Tutkimustulosten perusteella nostimme Vuokra-forumin tämän hetkiset verkkomarkkinoinnin ongelmakohdat esiin ja pyrimme löytämään niihin ratkaisumallit.
Opinnäytetyössämme päädyimme sellaiseen johtopäätökseen, että Vuokraforumin tämän hetkinen verkkomarkkinointi ei ole kohdistettu parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, ettei varsinaista kohderyhmään liittyvää käyttäjäprofilointia oltu suoritettu ennen palvelun julkaisemista verkossa.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus toi yritykselle runsaasti monipuolista tietoa oikean tyyppisen verkkomarkkinoinnin kohdistamiseen. Markkinointia tulisi kohdistaa enemmän yrityksen koh-deryhmälle, joka on 20–35-vuotiaat henkilöt. Tuotemerkkiä tulisi tehdä tunnetuksi yhä enemmän hakukonemarkkinoinnin avulla. Palvelun sisällön tulisi olla riittävän dynaamista, jotta se palvelee käyttäjiä heidän tarpeitaan vastaavalla tavalla. Kehitysehdotuksena Vuokraforumin kohdennettuun verkkomarkkinointiin olisi saada tämänhetkiset käyttäjät aktivoitua erilaisten kampanjoiden avulla, joihin osallistumalla he samalla mainostavat palvelua kavereilleen puskaradiotyyppistä tietokanavaa hyödyntäen.