Potentiaalisten asiakkaiden määrittely Dramagame pelikonseptille
Kulmanen, Piia; Isojärvi, Anu (2012)
Kulmanen, Piia
Isojärvi, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää peli-alalla toimivalle Tribe Studios Oy:n suunnittelemalle pelikonseptille potentiaalista asiakasryhmää sekä selvittää mitkä pelin ominaisuudet kiinnostavat eniten. Aiemmat pelaajista tehdyt tutkimukset eivät tarjoa riittävästi tietoa pelaajista kohderyhmämäärittelyyn, koska Tribe Studios Oy:n pelikonsepti on uusi eikä suoraa tutkimustietoa ole. Tutkimus toteutettiin kvantitatiiviseen tutkimukseen soveltuvalla lomakekyselyllä. Kyselylomake lähetettiin e-lomakkeena yhdeksälle Internetissä toimivalle foorumille ja verkkoyhteisölle. Foorumit valittiin aihepiirin mukaan niin, että osa foorumeista oli tunnetuilla pelialaa käsittelevillä sivustoilla ja osa muita aiheita käsittelevissä verkkoyhteisöissä. Perusjoukkoa ei voitu määrittää, joten tutkittava otos muodostui näytteestä.
Kyselytutkimuksen hyväksyttyjen vastausten määrä oli 268 kappaletta. Tutkimukseen osallis-tuneista 31 % oli naisia ja 69 % miehiä. Eniten vastauksia saatiin kotimaisten kanavien kautta, kuten Peliplaneetalta, Plazalta sekä Tribe Studiosin omien jakelukanavien ja yhteisöjen kautta. Pelin ominaisuuksista eniten vastaajia kiinnosti omalla pelihahmolla vaikuttaminen tapahtumiin ja tarinan etenemiseen. Vastaajat halusivat myös luoda oman hahmon peliin ja he olivat valmiita maksamaan pelistä Internetissä.
Pelin osa-alueista pitäneitä vastaajia voidaan pitää potentiaalisina asiakkaina. Tällöin poten-tiaalisen asiakkaan ikä on keskimäärin 27 vuotta. Ikä on pitkälti aikaisempien tutkimustulosten ja yrityksen määrittelemän kohderyhmän mukainen. Suurin osa potentiaalisista asiakkaista pelaa usein ja viettää paljon aikaa Internetissä. Myös online-pelaaminen on suosittua. Vain harva toivoi pelin läpiviennin kestävän alle kaksi tuntia. Vastaajien pelaaminen on usein päivittäistä harrastamista. Vapaa aikaa vietetään Internetissä ja pelaten, mediatuotteista eniten kiinnostavat tietokonepelit, foorumit ja elokuvat. Eniten pelien teemoina kiinnostavat sci-fi, toiminta ja fantasia.
Kyselytutkimuksen hyväksyttyjen vastausten määrä oli 268 kappaletta. Tutkimukseen osallis-tuneista 31 % oli naisia ja 69 % miehiä. Eniten vastauksia saatiin kotimaisten kanavien kautta, kuten Peliplaneetalta, Plazalta sekä Tribe Studiosin omien jakelukanavien ja yhteisöjen kautta. Pelin ominaisuuksista eniten vastaajia kiinnosti omalla pelihahmolla vaikuttaminen tapahtumiin ja tarinan etenemiseen. Vastaajat halusivat myös luoda oman hahmon peliin ja he olivat valmiita maksamaan pelistä Internetissä.
Pelin osa-alueista pitäneitä vastaajia voidaan pitää potentiaalisina asiakkaina. Tällöin poten-tiaalisen asiakkaan ikä on keskimäärin 27 vuotta. Ikä on pitkälti aikaisempien tutkimustulosten ja yrityksen määrittelemän kohderyhmän mukainen. Suurin osa potentiaalisista asiakkaista pelaa usein ja viettää paljon aikaa Internetissä. Myös online-pelaaminen on suosittua. Vain harva toivoi pelin läpiviennin kestävän alle kaksi tuntia. Vastaajien pelaaminen on usein päivittäistä harrastamista. Vapaa aikaa vietetään Internetissä ja pelaten, mediatuotteista eniten kiinnostavat tietokonepelit, foorumit ja elokuvat. Eniten pelien teemoina kiinnostavat sci-fi, toiminta ja fantasia.