Elintarvikealan yrityksen perustaminen : Case: LK Herkkunetti Tmi
Kaarmila, Laura (2012)
Kaarmila, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013176
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen perustamisen perusteita etenkin elintarvikealalla toimivan yrityksen kannalta. Tavoitteena oli tehdä teoreettinen pohja opiskelijalle tai aloittavalle yrittäjälle, mutta samalla luoda käytännönläheinen opas käymällä läpi pienen yrityksen liiketoimintasuunnitelma. LK Herkkunetti Tmi on deli-tuotteiden, lähinnä suklaiden, verkko-myyntiin erikoistunut yritys.
Työ koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta pohjasta ja varsinaisesta liiketoimintasuunnitelmasta. Alussa käytetty teoria perustuu jo aiempiin julkaisuihin aiheesta ja opiskelijan omaan tietoon alasta. Osio kattaa lyhyen katsauksen Suomen elintarvikealasta ja yrittäjyydestä, mutta pääpaino on kuitenkin yrityksen perustamisessa. Jälkimmäinen osio pohjautuu pääosin yrittäjän omiin ajatuksiin ja suunnitelmiin, mutta tietyin osin teorioihin tai muihin lähteisiin. Liiketoimintasuunnitelmassa on taustatietoa toimintaympäristöstä, sekä yrityksen markkinoinnista, taloushallinnosta, tuotteista sekä yrityksen kehitysmahdollisuuksista ja tavoitteista.
Työn tuloksena oli käytännönläheinen opas opiskelijan tai alkavan yrityksen käyttöön. Sitä voidaan käyttää esimerkkinä, mutta myös inspiraationa toiminnassa olevan yrityksen kehityksessä. Tämä projekti auttoi yrittäjää tutkimaan yrityksen ympäristö, ja tarkensi ja realisoi suunnitelmia.
Tällä työllä oli suuri vaikutus yrityksen markkinointiin ja tuotehinnoitteluun. Vertaaminen alan muihin toimijoihin antoi innoitusta näyttävien verkkosivujen rakentamiseen, sekä kilpailukykyisten hintojen asettamiseen. Johtopäätös oli seuraavanlainen: Herkkunetistä saa kannattavan pienin kustannuksin, mutta toiminnan ylläpitoon ja kehittämiseen vaadittava aika voi olla tällä hetkellä liikaa yrittäjälle.
Työ koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta pohjasta ja varsinaisesta liiketoimintasuunnitelmasta. Alussa käytetty teoria perustuu jo aiempiin julkaisuihin aiheesta ja opiskelijan omaan tietoon alasta. Osio kattaa lyhyen katsauksen Suomen elintarvikealasta ja yrittäjyydestä, mutta pääpaino on kuitenkin yrityksen perustamisessa. Jälkimmäinen osio pohjautuu pääosin yrittäjän omiin ajatuksiin ja suunnitelmiin, mutta tietyin osin teorioihin tai muihin lähteisiin. Liiketoimintasuunnitelmassa on taustatietoa toimintaympäristöstä, sekä yrityksen markkinoinnista, taloushallinnosta, tuotteista sekä yrityksen kehitysmahdollisuuksista ja tavoitteista.
Työn tuloksena oli käytännönläheinen opas opiskelijan tai alkavan yrityksen käyttöön. Sitä voidaan käyttää esimerkkinä, mutta myös inspiraationa toiminnassa olevan yrityksen kehityksessä. Tämä projekti auttoi yrittäjää tutkimaan yrityksen ympäristö, ja tarkensi ja realisoi suunnitelmia.
Tällä työllä oli suuri vaikutus yrityksen markkinointiin ja tuotehinnoitteluun. Vertaaminen alan muihin toimijoihin antoi innoitusta näyttävien verkkosivujen rakentamiseen, sekä kilpailukykyisten hintojen asettamiseen. Johtopäätös oli seuraavanlainen: Herkkunetistä saa kannattavan pienin kustannuksin, mutta toiminnan ylläpitoon ja kehittämiseen vaadittava aika voi olla tällä hetkellä liikaa yrittäjälle.