Lapsi kokijana, tekijänä ja leikkijänä. : SAPERE-menetelmän vaikutus lasten ruokakäyttäytymiseen päiväkodin kasvattajien ja vanhempien näkökulmasta.
Jussila, Marianna; Keisanen, Salla (2012)
Jussila, Marianna
Keisanen, Salla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814254
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoite on selvittää toimintatuokioiden avulla vaikuttaako päiväkodissa toteutettu ruokakasvatus vanhempien ja kasvattajien näkökulmasta lasten ruokailu- ja käyttäytymistottumuksiin arjessa. Tuokioidemme perusta on SAPERE-ruokakasvatusmenetelmä, joka tutustuttaa lapset heille ominaisen tekemisen kautta ruokamaailmaan. Tutkimuksessamme yhteistyökumppaneina olivat kaksi päiväkotia Seinäjoelta. Tutkimukseemme osallistui yksi lapsiryhmä kummastakin päiväkodista sekä näiden lasten vanhemmat ja päiväkotien kasvattajat. Lapsiryhmissä oli yhteensä 18 lasta, yhdeksän kummassakin. Tuokioita pidimme yhteensä 18, yhdeksän noin kahden tunnin kestoista tuokiota kummallekin lapsiryhmälle.
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomakkeita, haastatteluja sekä osallistuvaa toiminnan havainnointia. Kyselylomakkeet suunnattiin lasten vanhemmille ja päiväkodin kasvattajille. Lomakkeissa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Haastatteluita teimme lapsille ryhmähaastatteluina sekä satunnaisesti päiväkodin kasvattajille yksilöhaastatteluna. Lasten toimintaa havainnoimme jokaisen pitämämme tuokion aikana.
Projektillamme oli vaikutusta lasten käyttäytymiseen päiväkotien kasvattajien antamien vastausten perusteella. Yli puolet tuokioihimme osallistuneiden lasten vanhemmista oli sitä mieltä, että toiminnallamme ei ollut vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin arjen eri tilanteissa. Vaikkakin yli puolet vanhemmista ajatteli, ettei vaikutusta ollut, voidaan todeta, ettei projekti ollut täysin vaikutukseton. Varmasti pidemmän aikajakson aikana toteutettuna tuloksia saataisiin esille enemmän, mutta valitettavasti aika ja resurssit olivat rajalliset. Lisäksi emme voi tietää, onko projektillamme kenties pitkäaikaisempia vaikutuksia lapsiin tai päiväkotien toimintatapoihin.
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomakkeita, haastatteluja sekä osallistuvaa toiminnan havainnointia. Kyselylomakkeet suunnattiin lasten vanhemmille ja päiväkodin kasvattajille. Lomakkeissa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Haastatteluita teimme lapsille ryhmähaastatteluina sekä satunnaisesti päiväkodin kasvattajille yksilöhaastatteluna. Lasten toimintaa havainnoimme jokaisen pitämämme tuokion aikana.
Projektillamme oli vaikutusta lasten käyttäytymiseen päiväkotien kasvattajien antamien vastausten perusteella. Yli puolet tuokioihimme osallistuneiden lasten vanhemmista oli sitä mieltä, että toiminnallamme ei ollut vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin arjen eri tilanteissa. Vaikkakin yli puolet vanhemmista ajatteli, ettei vaikutusta ollut, voidaan todeta, ettei projekti ollut täysin vaikutukseton. Varmasti pidemmän aikajakson aikana toteutettuna tuloksia saataisiin esille enemmän, mutta valitettavasti aika ja resurssit olivat rajalliset. Lisäksi emme voi tietää, onko projektillamme kenties pitkäaikaisempia vaikutuksia lapsiin tai päiväkotien toimintatapoihin.