Lainsäädännöstä arkeen - selvitys ammatinopettajuudesta : Case: kosmetologiopettajat
Linnanen, Johanna (2012)
Linnanen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713480
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy kuvaamaan ammatillisen opettajuuden erityispiirteitä. Erityisesti tutustutaan kosmetologiopettajiin. Opinnäytetyö tarkastelee ammatinopettajan laajaa työnkuvaa ja sen haasteita uusiutuvassa yhteiskunnassa. Työssä selvitetään millaisia ammatillisia taitoja opettaja tarvitsee ja mistä opetusministeriön laatima opettajan muodollinen kelpoisuus koostuu.
Kauneudenhoitoalan opettajien kelpoisuusvaatimuksia tarkastellessa tutustutaan opettajan pedagogisiin opintoihin ja kauneudenhoitoalan korkeakoulututkintoon. Opinnäytetyö tutustuu myös ammattioppilaitosten erityispiirteisiin ja opettajien ammattiliittoihin. Opetustyöstä kiinnostuneelle ja opetustyötä harjoittavalle opinnäytetyö selvittää opetushenkilöstöä koskevia säädöksiä mukaan lukien opettajien opetusvelvollisuustunnit, palkkauksen, lisät, lomarahat ja laskennallisen vuosiloman sekä irtisanomiset.
Opinnäytetyö selvittää opettajien tarpeen ja todellisen muodollisen kelpoisuuden kvantitatiivisen kyselytutkimuksen ja vuoden 2010 opettajatiedonkeruun avulla. Kvantitatiivinen kyselytutkimus on tehty kosmetologiopettajille, jotka opettavat ammattia tutkinnon tarjoavissa kosmetologikouluissa. Tutkimus selvittää myös ammatinopettajien todellisen viikkotyötuntimäärän sekä opettajien mielipiteet työn palkitsevuudesta, palkkauksesta, työn yleisestä arvostuksesta sekä työympäristön ilmapiiristä.
Kyselytutkimukseen vastasi 30 kosmetologiopettajaa, joiden keski-ikä oli 46 vuotta. Opettajilla 61 prosentilla oli muodollinen pätevyys ammatinopettajan tehtäviin. Kauneudenhoitoalan opettajien työtuntimäärä viikossa oli keskimäärin 36.4 tuntia. Opettajat pitivät työtään erittäin palkitsevana, mutta palkkauksen ei koettu vastaavan opetustyön haastavuutta. Osa opettajista ei kokenut työtään arvostettavan yleisesti.
Kauneudenhoitoalan opettajien kelpoisuusvaatimuksia tarkastellessa tutustutaan opettajan pedagogisiin opintoihin ja kauneudenhoitoalan korkeakoulututkintoon. Opinnäytetyö tutustuu myös ammattioppilaitosten erityispiirteisiin ja opettajien ammattiliittoihin. Opetustyöstä kiinnostuneelle ja opetustyötä harjoittavalle opinnäytetyö selvittää opetushenkilöstöä koskevia säädöksiä mukaan lukien opettajien opetusvelvollisuustunnit, palkkauksen, lisät, lomarahat ja laskennallisen vuosiloman sekä irtisanomiset.
Opinnäytetyö selvittää opettajien tarpeen ja todellisen muodollisen kelpoisuuden kvantitatiivisen kyselytutkimuksen ja vuoden 2010 opettajatiedonkeruun avulla. Kvantitatiivinen kyselytutkimus on tehty kosmetologiopettajille, jotka opettavat ammattia tutkinnon tarjoavissa kosmetologikouluissa. Tutkimus selvittää myös ammatinopettajien todellisen viikkotyötuntimäärän sekä opettajien mielipiteet työn palkitsevuudesta, palkkauksesta, työn yleisestä arvostuksesta sekä työympäristön ilmapiiristä.
Kyselytutkimukseen vastasi 30 kosmetologiopettajaa, joiden keski-ikä oli 46 vuotta. Opettajilla 61 prosentilla oli muodollinen pätevyys ammatinopettajan tehtäviin. Kauneudenhoitoalan opettajien työtuntimäärä viikossa oli keskimäärin 36.4 tuntia. Opettajat pitivät työtään erittäin palkitsevana, mutta palkkauksen ei koettu vastaavan opetustyön haastavuutta. Osa opettajista ei kokenut työtään arvostettavan yleisesti.