Tietoverkko-opintojakson kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin
Hagberg, Hanna-Maria (2012)
Hagberg, Hanna-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää keinot ja kohteet opintojakson Interconnecting Networks päivittämiseen. Opintojaksoa hallinnoiva Leppävaaran Laurean tietoliikennelaboratorio on opinnäytetyön asiakas.
Työn tarkoituksena oli hankkia tietoa opintojaksosta havainnoimalla sitä kahdesta eri roolista käsin: ensin opiskelijan näkökulmasta käsin ja sitten assistenttina toimien. Analysoimalla kerättyä tietoa pyrittiin saamaan selville kehittämiskohteet, joille sitten ideoitiin erilaisia ratkaisutapoja. Tuotoksena opinnäytetyöstä oli tarkoitus syntyä ehdotelma tavoista, joilla opintojaksoa Interconnecting Networks voi kehittää. Tarkoituksena oli myös mahdollisuuksien mukaan toteuttaa osa ehdotuksista käytännössä. Toteutettavat kehittämisehdotukset valittiin sen perusteella, mitkä voitiin toteuttaa ilman erillistä lisätutkimusta.
Tuloksista tärkein oli opintojakson erilaisten materiaalien päivittämisen tarve. Opintojakson toimintatapa on varsin hyvä, mutta opintojaksolla käytetyt materiaalit, varsinkin kokeet ja harjoitukset, kaipasivat päivittämistä. Tämä johtuu havaittujen virheiden ja epäselvyyksien määrästä. Toinen suurempi havaittu kehittämiskohde oli käytetty verkkomateriaali. Opintojaksolla nyt käytössä oleva verkkoympäristö on oppimis- ja tiedonjakoympäristö MentorAid. MentorAid tuntuu sekavalta ja hajanaiselta kokonaisuudelta, joten sen hyödyllisyys olisi hyvä arvioida uudelleen.
Käytännössä toteutettiin harjoitusten ja pienten kokeiden korjaaminen ja selventäminen, sekä päivittäminen. Tämän lisäksi assistenteille suunnattua ohjeistusta parannettiin ja kansioiden järjestystä muutettiin selkeämmäksi, jotta assistenttien olisi helpompaa hallinnoida opintojaksoa ja löytää tarvitsemansa tiedostot.
Työn tarkoituksena oli hankkia tietoa opintojaksosta havainnoimalla sitä kahdesta eri roolista käsin: ensin opiskelijan näkökulmasta käsin ja sitten assistenttina toimien. Analysoimalla kerättyä tietoa pyrittiin saamaan selville kehittämiskohteet, joille sitten ideoitiin erilaisia ratkaisutapoja. Tuotoksena opinnäytetyöstä oli tarkoitus syntyä ehdotelma tavoista, joilla opintojaksoa Interconnecting Networks voi kehittää. Tarkoituksena oli myös mahdollisuuksien mukaan toteuttaa osa ehdotuksista käytännössä. Toteutettavat kehittämisehdotukset valittiin sen perusteella, mitkä voitiin toteuttaa ilman erillistä lisätutkimusta.
Tuloksista tärkein oli opintojakson erilaisten materiaalien päivittämisen tarve. Opintojakson toimintatapa on varsin hyvä, mutta opintojaksolla käytetyt materiaalit, varsinkin kokeet ja harjoitukset, kaipasivat päivittämistä. Tämä johtuu havaittujen virheiden ja epäselvyyksien määrästä. Toinen suurempi havaittu kehittämiskohde oli käytetty verkkomateriaali. Opintojaksolla nyt käytössä oleva verkkoympäristö on oppimis- ja tiedonjakoympäristö MentorAid. MentorAid tuntuu sekavalta ja hajanaiselta kokonaisuudelta, joten sen hyödyllisyys olisi hyvä arvioida uudelleen.
Käytännössä toteutettiin harjoitusten ja pienten kokeiden korjaaminen ja selventäminen, sekä päivittäminen. Tämän lisäksi assistenteille suunnattua ohjeistusta parannettiin ja kansioiden järjestystä muutettiin selkeämmäksi, jotta assistenttien olisi helpompaa hallinnoida opintojaksoa ja löytää tarvitsemansa tiedostot.