Oikosulkumoottoreiden huolto ja mittaukset
Kauppi, Jari (2012)
Kauppi, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814261
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin oikosulkumoottorien huoltoa sähkökonekorjaamon ympäristössä. Työssä käytettiin käyttöiältään vanhahkoa esimerkkimoottoria. Kyseessä oli liukurengaskone. Erityisesti kiinnitettiin huomiota koneen mittauksiin ennen ja jälkeen huollon. Huollon yhteydessä uusittin koneen staattorikäämitys.
Työssä oli tavoitteena laatia opas sähkökonekorjaamon uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Työ sisältää kuvasarjan oikosulkumoottorin huollosta ja mittauksista. Työssä huomioitiin huoltoon liittyviä näkökohtia ja tekniikoita. Työssä tuotiin esille kannattavuuteen ja tuottavuuteen liittyviä seikkoja.
Esimerkkikoneen laajennettu mittaussarja tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sähkökonelaboratoriossa. Tärkein mittalaite laboratoriossa oli tehoanalysaattori. Mittaustuloksista tehtävät havainnot olivat hyötysuhteen osalta se, että erot ennen ja jälkeen huollon olivat erittäin pieniä. Häviökomponenteista rautahäviöt olivat hieman pienempiä huollon jälkeen. Mekaaniset häviöt nousivat huomattavasti jälkeen. Staattorin lämpöhäviöt olivat pienempiä. Tehokerroin cos fii oli hieman suurempi. Moottorin kilpiarvot olivat standardin mukaisissa toleransseissa.
Olettamus, että käyttöiältään vanhahkon esimerkkikoneen ominaisuuksissa olisi merkittäviä muutoksia huollon jälkeen, ei juurikaan pitänyt paikkaansa.
Työssä oli tavoitteena laatia opas sähkökonekorjaamon uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Työ sisältää kuvasarjan oikosulkumoottorin huollosta ja mittauksista. Työssä huomioitiin huoltoon liittyviä näkökohtia ja tekniikoita. Työssä tuotiin esille kannattavuuteen ja tuottavuuteen liittyviä seikkoja.
Esimerkkikoneen laajennettu mittaussarja tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sähkökonelaboratoriossa. Tärkein mittalaite laboratoriossa oli tehoanalysaattori. Mittaustuloksista tehtävät havainnot olivat hyötysuhteen osalta se, että erot ennen ja jälkeen huollon olivat erittäin pieniä. Häviökomponenteista rautahäviöt olivat hieman pienempiä huollon jälkeen. Mekaaniset häviöt nousivat huomattavasti jälkeen. Staattorin lämpöhäviöt olivat pienempiä. Tehokerroin cos fii oli hieman suurempi. Moottorin kilpiarvot olivat standardin mukaisissa toleransseissa.
Olettamus, että käyttöiältään vanhahkon esimerkkikoneen ominaisuuksissa olisi merkittäviä muutoksia huollon jälkeen, ei juurikaan pitänyt paikkaansa.