Analogisen audiotekniikan häiriösuojaus : Maadoitus-, kytkentä- ja kaapelointimenetelmät
Poikonen, Saku (2012)
Poikonen, Saku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014314
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin osana äänitysstudion rakentamiseen liittyvää resurssi- ja luonnossuunnittelua. Työn tavoitteena oli kerätä yhteen häiriösuojaukseen olennaisesti liittyviä asioita, sekä luoda eheän kokonaisuuden kokoava raportti mahdollisten ongelmien kartoittamisen helpottamiseksi. Yleisluontoisen raportin oli tarkoitus olla kokonaisuutena sellainen, että sitä voidaan käyttää opastavana teoksena myös siirrettäviä äänentoistojärjestelmiä ja muita laitteistokokonaisuuksia suunniteltaessa.
Työn aikana vertailtiin aiheesta jo olemassa olevia oppaita ja muuta kirjallisuutta sekä pohdittiin mahdollisia parannuskeinoja. Käytännön ongelmia äänentoistolaitteistojen häiriösuojauksesta kasattiin yhteen erilaisista konserteista ja niihin liittyvistä järjestelmistä.
Työn lähtökohtana oli perehtyminen sähkömagneettisten häiriöiden syntymekanismeihin ja niihin liittyviin teoreettisiin malleihin. Raporttiin kasattiin olennaiset seikat, jotka ymmärtämällä laitekokonaisuuden suunnittelija pystyy kattavasti hahmottamaan mahdolliset ongelmakohdat sekä myös tehokkaasti ehkäisemään häiriöiden syntyminen, tai rajaamaan mahdollinen häiriö halutulle alueelle.
Työn edetessä tehtiin tärkeä havainto maadoituksissa ja laitekokonaisuuksien suunnittelussa usein käytetyn tähtipistemenetelmän heikkouksista nykyjärjestelmissä, joissa digitaalisten signaalipiirien osuus on kasvanut merkittävästi. Tehtiin havaintoja, joiden perusteella voidaan todeta tähtipistemenetelmän olevan käytäntönä vanhentunut. Tähtipistemenetelmän suorituskyky radiotaajuuksilla on huono, ja kyseinen järjestelmä altistuu helposti hallitsemattomille maasilmukoille.
Havaintojen perusteella audiolaitekokonaisuuksien suunnittelussa ja rakennuksessa tulisi noudattaa silmukoitujen potentiaalintasausverkkojen periaatetta. Järjestelmän tulisi sisältää ainoastaan täysin balansoituja laitteita, jotka on suunniteltu, rakennettu ja kytketty AES48/2005-standardin mukaisesti. Audiosignaalin muuttaminen analogisesta digitaaliseksi heti signaalitien alkupäässä on myös kokonaisuuden kannalta järkevää.
Työn aikana vertailtiin aiheesta jo olemassa olevia oppaita ja muuta kirjallisuutta sekä pohdittiin mahdollisia parannuskeinoja. Käytännön ongelmia äänentoistolaitteistojen häiriösuojauksesta kasattiin yhteen erilaisista konserteista ja niihin liittyvistä järjestelmistä.
Työn lähtökohtana oli perehtyminen sähkömagneettisten häiriöiden syntymekanismeihin ja niihin liittyviin teoreettisiin malleihin. Raporttiin kasattiin olennaiset seikat, jotka ymmärtämällä laitekokonaisuuden suunnittelija pystyy kattavasti hahmottamaan mahdolliset ongelmakohdat sekä myös tehokkaasti ehkäisemään häiriöiden syntyminen, tai rajaamaan mahdollinen häiriö halutulle alueelle.
Työn edetessä tehtiin tärkeä havainto maadoituksissa ja laitekokonaisuuksien suunnittelussa usein käytetyn tähtipistemenetelmän heikkouksista nykyjärjestelmissä, joissa digitaalisten signaalipiirien osuus on kasvanut merkittävästi. Tehtiin havaintoja, joiden perusteella voidaan todeta tähtipistemenetelmän olevan käytäntönä vanhentunut. Tähtipistemenetelmän suorituskyky radiotaajuuksilla on huono, ja kyseinen järjestelmä altistuu helposti hallitsemattomille maasilmukoille.
Havaintojen perusteella audiolaitekokonaisuuksien suunnittelussa ja rakennuksessa tulisi noudattaa silmukoitujen potentiaalintasausverkkojen periaatetta. Järjestelmän tulisi sisältää ainoastaan täysin balansoituja laitteita, jotka on suunniteltu, rakennettu ja kytketty AES48/2005-standardin mukaisesti. Audiosignaalin muuttaminen analogisesta digitaaliseksi heti signaalitien alkupäässä on myös kokonaisuuden kannalta järkevää.