Sosiaalinen äly : taiteellisen lopputyön ohjaamisessa
Mäkinen, Roni (2012)
Mäkinen, Roni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114353
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teatteri-ilmaisun ohjaajaksi opiskelevan oppilaan taiteellista lopputyötä (Työharjoittelu 2) ja hänen siinä kohtaamiaan ongelmia sosiaalisen älyn näkökulmasta. Sosiaalisen älyn käsitettä avataan lähdekirjallisuuden ja pienten esimerkkien avulla. Lisäksi sosiaalista älyä vaativien tilanteiden hahmottamisessa on käytetty tekijän omia kokemuksia sekä näyttelijänä että ohjaajana.
Lähteinä työssä on käytetty psykologi Daniel Golemanin Sosiaalinen äly -teosta, ohjaajan työtä ja teatteria käsitteleviä lähdeteoksia, omia havaintoja Työharjoittelu 2:n yhteydessä sekä opiskelijatovereiden antamia sähköpostivastauksia. Työ muodostuu kolmesta suuremmasta kokonaisuudesta; mitä on sosiaalinen äly, ryhmän muodostus ja harjoitusprosessi.
Työ keskittyy yhden Metropolian esittävän taiteen koulutusohjelman taiteellisen lopputyön, Saatanan hyvän kuoleman, ryhmänmuodostukseen ja harjoitusvaiheeseen liittyviin sosiaalisiin ongelmiin. Havainnot on tehty ohjaajan näkökulmasta. Ongelmat keskittyvät ohjaajan ja näyttelijöiden välisissä vuorovaikutustilanteissa ilmenneisiin havaintoihin ja niiden kirjalliseen purkamiseen. Lopputulemana kuuntelemisen ja empatian merkitys korostuu. Opinnäytetyö korostaa myös huumorin ja huumorintajun merkitystä osana eheää ryhmädynamiikkaa ja ryhmänmuodostusta. Merkittävimmiksi välineiksi ohjaajan ja näyttelijöiden väliseen kommunikointiin nimetään sosiaalisen älyn perspektiivistä tapahtuva kokonaisvaltainen kuunteleminen (sekä nonverbaaliset että verbaaliset viestit). Pähkinänkuoressaan työ käsittelee sanallista ja sanatonta vuorovaikutusta ohjaajan ja näyttelijöiden välillä ja esimerkkien kautta myös joitakin ratkaisuja niihin
Lähteinä työssä on käytetty psykologi Daniel Golemanin Sosiaalinen äly -teosta, ohjaajan työtä ja teatteria käsitteleviä lähdeteoksia, omia havaintoja Työharjoittelu 2:n yhteydessä sekä opiskelijatovereiden antamia sähköpostivastauksia. Työ muodostuu kolmesta suuremmasta kokonaisuudesta; mitä on sosiaalinen äly, ryhmän muodostus ja harjoitusprosessi.
Työ keskittyy yhden Metropolian esittävän taiteen koulutusohjelman taiteellisen lopputyön, Saatanan hyvän kuoleman, ryhmänmuodostukseen ja harjoitusvaiheeseen liittyviin sosiaalisiin ongelmiin. Havainnot on tehty ohjaajan näkökulmasta. Ongelmat keskittyvät ohjaajan ja näyttelijöiden välisissä vuorovaikutustilanteissa ilmenneisiin havaintoihin ja niiden kirjalliseen purkamiseen. Lopputulemana kuuntelemisen ja empatian merkitys korostuu. Opinnäytetyö korostaa myös huumorin ja huumorintajun merkitystä osana eheää ryhmädynamiikkaa ja ryhmänmuodostusta. Merkittävimmiksi välineiksi ohjaajan ja näyttelijöiden väliseen kommunikointiin nimetään sosiaalisen älyn perspektiivistä tapahtuva kokonaisvaltainen kuunteleminen (sekä nonverbaaliset että verbaaliset viestit). Pähkinänkuoressaan työ käsittelee sanallista ja sanatonta vuorovaikutusta ohjaajan ja näyttelijöiden välillä ja esimerkkien kautta myös joitakin ratkaisuja niihin