Musiikin hyödyntäminen esikoulun opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisessa
Lehtonen, Sara (2012)
Lehtonen, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101214380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101214380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa musiikkituokioiden sarja, joka olisi innoittajana, ideoiden runkona musiikkihetkien/ esikouluikäisen opettamisen saloihin. Musiikkituokiosarja on tarkoitettu päiväkodin henkilökunnalle vinkiksi, miten tukea esikoululaisen kehitystä.
Kyseessä on monimuotoinen opinnäytetyö. Työn pohjaksi kartoitin teoriatietoa aiheesta. Opinnäytetyö toteutettiin kahdella tutkimusryhmällä kokeillen eri sävelasteikkojen avulla oppimista. Päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmassa on määritelty tavoitteet äidinkielen, matematiikan, musiikin ja sosiaalisen kehityksen osalta. Työssäni pyrin yhdistämään näitä. Musiikkituokioiden aikana huomioidaan äidinkielen ja sosiaalikehityksen tavoitteet.
Perusopetukseen siirtyvälle lapsella edellytetään myös olevan riittävästi taitoja olla ryhmässä ja työskennellä itsenäisesti.
Opinnäytetyössä kokeillut ideat ja ohjeet antavat vankan pohjan työn jatkamiselle. On tärkeää kehittää edelleen päivähoidossa jo olevia toimintamalleja. Näin saada luovia ja uusia laaja-alaisia opetusmenetelmiä käytäntöön. Tarkoituksenani onkin myöhemmin koota musiikkituokioilla käytetyt laulut ja ideat niiden soveltamiseksi esikouluikäisen opettamiseen kirjaseksi päivähoitohenkilökunnan ja vanhempien käyttöön.
Kyseessä on monimuotoinen opinnäytetyö. Työn pohjaksi kartoitin teoriatietoa aiheesta. Opinnäytetyö toteutettiin kahdella tutkimusryhmällä kokeillen eri sävelasteikkojen avulla oppimista. Päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmassa on määritelty tavoitteet äidinkielen, matematiikan, musiikin ja sosiaalisen kehityksen osalta. Työssäni pyrin yhdistämään näitä. Musiikkituokioiden aikana huomioidaan äidinkielen ja sosiaalikehityksen tavoitteet.
Perusopetukseen siirtyvälle lapsella edellytetään myös olevan riittävästi taitoja olla ryhmässä ja työskennellä itsenäisesti.
Opinnäytetyössä kokeillut ideat ja ohjeet antavat vankan pohjan työn jatkamiselle. On tärkeää kehittää edelleen päivähoidossa jo olevia toimintamalleja. Näin saada luovia ja uusia laaja-alaisia opetusmenetelmiä käytäntöön. Tarkoituksenani onkin myöhemmin koota musiikkituokioilla käytetyt laulut ja ideat niiden soveltamiseksi esikouluikäisen opettamiseen kirjaseksi päivähoitohenkilökunnan ja vanhempien käyttöön.