Kankaanpään koulukuraattorien tiimityön kehittäminen : Kuvaus tiimisopimuksen, keskinäisten pelisääntöjen ja vastuualueiden laadinnan prosessista
Hietikko, Kati (2012)
Hietikko, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092213808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092213808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää Kankaanpään koulukuraattorien tiimityötä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, ja siihen osallistuivat Kankaanpään koulukuraattorit, koulukuraattorien esimies sekä kehittämishanketta varten perustettu ohjausryhmä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli suunnitella ja ohjata koulukuraattorien tiimisopimuksen ja keskinäisten pelisääntöjen laatimisen sekä vastuualueiden jaon prosessi. Toisena tavoitteena oli lisätä koulukuraattorien tiimin jäsenten ymmärrystä tiimimäisen työskentelyn merkityksestä kehittämishankkeen aikana.
Kehittämishankkeen käytännön toteutus tapahtui kehittämispäivissä, joihin osallistuivat kaikki koulukuraattorit. Opinnäytetyöntekijä toimi kehittämisprosessissa sisäisenä kehittäjänä osallistuen itse kehittämishankkeen käytännön toteutukseen. Kehittämishankkeen toteutukseen oli varattu aikaa yksi päivä kuukautta kohden keväälle 2012. Kehittämispäivien jälkeen aiheen käsittely jatkui ohjausryhmässä, josta se palasi koulukuraattoritiimiin. Kehittämisprosessin ohjaamisessa käytettiin toimintatutkimuksellista spiraalimallia, jossa kehittämistoiminta etenee jatkuvan suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin kautta.
Kehittämishankkeen tavoitteissa onnistuttiin. Kehittämishankkeen aikana laadittiin tiimisopimus, jossa huomioitiin keskinäiset pelisäännöt ja vastuunjaot. Näiden merkittävyys kohdistuu ensisijaisesti tiimin jäsenille. Tiimitoiminnan vakiinnuttaminen käynnistyi kehittämishankkeen aikana. Seuraavan lukuvuoden aikana koulukuraattorien tiimi alkaa tarkastella koulukuraattorityöhön liittyvää asiakastyönprosessia ulkopuolisen konsultin ohjauksessa. Tällöin tarkoituksena on luoda yksilö- ja perhekohtaiseen työhön toimintamalli. Toimintamallia yhdessä laatiessaan tiimi vahvistaa tiiminä toimimistaan. Tiiminä toimiminen asetettiin myös työnohjauksen tavoitteeksi.
Kehittämishankkeen käytännön toteutus tapahtui kehittämispäivissä, joihin osallistuivat kaikki koulukuraattorit. Opinnäytetyöntekijä toimi kehittämisprosessissa sisäisenä kehittäjänä osallistuen itse kehittämishankkeen käytännön toteutukseen. Kehittämishankkeen toteutukseen oli varattu aikaa yksi päivä kuukautta kohden keväälle 2012. Kehittämispäivien jälkeen aiheen käsittely jatkui ohjausryhmässä, josta se palasi koulukuraattoritiimiin. Kehittämisprosessin ohjaamisessa käytettiin toimintatutkimuksellista spiraalimallia, jossa kehittämistoiminta etenee jatkuvan suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin kautta.
Kehittämishankkeen tavoitteissa onnistuttiin. Kehittämishankkeen aikana laadittiin tiimisopimus, jossa huomioitiin keskinäiset pelisäännöt ja vastuunjaot. Näiden merkittävyys kohdistuu ensisijaisesti tiimin jäsenille. Tiimitoiminnan vakiinnuttaminen käynnistyi kehittämishankkeen aikana. Seuraavan lukuvuoden aikana koulukuraattorien tiimi alkaa tarkastella koulukuraattorityöhön liittyvää asiakastyönprosessia ulkopuolisen konsultin ohjauksessa. Tällöin tarkoituksena on luoda yksilö- ja perhekohtaiseen työhön toimintamalli. Toimintamallia yhdessä laatiessaan tiimi vahvistaa tiiminä toimimistaan. Tiiminä toimiminen asetettiin myös työnohjauksen tavoitteeksi.