Markkinoinnin kehittämissuunnitelma Energy Puls Wellness Center Oy:lle
Vuorenmaa, Sanna (2012)
Vuorenmaa, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100514182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100514182
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kohteena oli liikunta- ja hyvinvointialan yritys, Energy Puls Wellness Center Oy. Yritys tarjoaa kuntosali- ja ryhmäliikuntapalveluja toimipisteessään Porin Koivulassa. Työn tavoitteena oli pohtia kohdeyrityksen markkinatilannetta ja markkinointia laajasti ja tehdä kehitysehdotuksia yrityksen markkinoinnin parantamiseksi.
Työssä perehdyttiin ensin siihen, mitä palvelut oikeastaan ovat ja mitkä ovat niiden erityispiirteitä. Sen jälkeen kerrottiin palvelujen kilpailukeinoista sekä palvelusta kilpailutekijänä. Työn rakenne pohjautuu erilaisiin markkinointisuunnitelman pohjiin, joita muokattiin paremmin vastaamaan palveluyrityksen markkinointisuunnitelmaa. Työstä löytyy kaikki markkinointisuunnitelmalle tyypilliset perusanalyysit eli ympäristöanalyysi, kilpailu- ja kilpailija-analyysi, markkina- ja asiakasanalyysi sekä yritysanalyysi ja SWOT- analyysi. Työstä käy ilmi myös yrityksen markkinoinnin tavoitteet ja markkinointiviestinnän toimenpiteet.
Työn lähteinä käytettiin markkinoinnin oppikirjoja sekä alan tutkimusta, Kansallinen liikuntatutkimus 2009 - 2010. Työn tekijän omat pohdinnat ja kehitysehdotukset perustuvat palavereihin Energy Puls Wellness Center Oy:n toimitusjohtajan kanssa sekä tekijän omiin näkemyksiin.
Työssä perehdyttiin ensin siihen, mitä palvelut oikeastaan ovat ja mitkä ovat niiden erityispiirteitä. Sen jälkeen kerrottiin palvelujen kilpailukeinoista sekä palvelusta kilpailutekijänä. Työn rakenne pohjautuu erilaisiin markkinointisuunnitelman pohjiin, joita muokattiin paremmin vastaamaan palveluyrityksen markkinointisuunnitelmaa. Työstä löytyy kaikki markkinointisuunnitelmalle tyypilliset perusanalyysit eli ympäristöanalyysi, kilpailu- ja kilpailija-analyysi, markkina- ja asiakasanalyysi sekä yritysanalyysi ja SWOT- analyysi. Työstä käy ilmi myös yrityksen markkinoinnin tavoitteet ja markkinointiviestinnän toimenpiteet.
Työn lähteinä käytettiin markkinoinnin oppikirjoja sekä alan tutkimusta, Kansallinen liikuntatutkimus 2009 - 2010. Työn tekijän omat pohdinnat ja kehitysehdotukset perustuvat palavereihin Energy Puls Wellness Center Oy:n toimitusjohtajan kanssa sekä tekijän omiin näkemyksiin.