Joukkovoima : Toimintaryhmämalli ammattikoulutuksen aloittaville opiskelijoille
Kämäräinen, Ville; Paavilainen, Sauli (2012)
Kämäräinen, Ville
Paavilainen, Sauli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101714477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101714477
Tiivistelmä
Kämäräinen, Ville & Paavilainen, Sauli. Joukkovoima. Mikkeli, Pieksämäki, syksy 2012,
73 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia,kristillinen kasvatus ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK)Mikkelin ammattikorkeakoulu, Järjestö- ja nuorityö, yhteisöpedagogi (ylempi AMK)Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämisen keinoin luoda malli toimintaryhmästä
ammattioppilaitoksen aloittavalle nuorelle, jonka avulla nuori voi kohentaa sosiaalisia ja yhteisöllisiä taitojaan. Eli toimia paremmin yhteisön jäsenenä välttäen ajautumista
haitalliseen toimintaan ja seuraan. Toimintaryhmämalliaihio suunniteltiin ammattiin opiskelevien nuorten kanssa tukemaan nuorta uudessa elämäntilanteessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin keväällä 2012. Haastateltavina oli yhdeksän ammattioppilaitostyötä tekevää työntekijää. Haastatteluilla oli tarkoitus selvittää onko toimintaryhmä hyvä työkalu ammattiin opiskelevan arjenhallintaan ja syrjäytymisen ehkäisyyn? Onko malli toteuttamiskelpoinen
ja kiinnostava työntekijän näkökulmasta? Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämisprosessista todettiin, että harrastustoimintaan panostaminen yhteisöllisin keinoin tukee nuoren kasvua kohti tervettä aikuisuutta ja arjenhallintaa.
Lisäksi tarvitaan myös moniammatillista yhteistyötä, joka luo paremmat mahdollisuudet ammattikoululaisen elämänhallinnan tukemiseen. Ammattiin opiskelevan nuoren sosiaalista statusta tulee kohentaa. Toiminnallista ennaltaehkäisevää työtä, joka ei leimaa opiskelijaa syrjäytyneeksi pidettiin tärkeänä. Toimintaryhmän onnistumisen edellytys oli riittävä turvallisuus ryhmätilanteissa ja vertaisohjaajien hyvä koulutus.
73 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia,kristillinen kasvatus ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK)Mikkelin ammattikorkeakoulu, Järjestö- ja nuorityö, yhteisöpedagogi (ylempi AMK)Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämisen keinoin luoda malli toimintaryhmästä
ammattioppilaitoksen aloittavalle nuorelle, jonka avulla nuori voi kohentaa sosiaalisia ja yhteisöllisiä taitojaan. Eli toimia paremmin yhteisön jäsenenä välttäen ajautumista
haitalliseen toimintaan ja seuraan. Toimintaryhmämalliaihio suunniteltiin ammattiin opiskelevien nuorten kanssa tukemaan nuorta uudessa elämäntilanteessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin keväällä 2012. Haastateltavina oli yhdeksän ammattioppilaitostyötä tekevää työntekijää. Haastatteluilla oli tarkoitus selvittää onko toimintaryhmä hyvä työkalu ammattiin opiskelevan arjenhallintaan ja syrjäytymisen ehkäisyyn? Onko malli toteuttamiskelpoinen
ja kiinnostava työntekijän näkökulmasta? Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämisprosessista todettiin, että harrastustoimintaan panostaminen yhteisöllisin keinoin tukee nuoren kasvua kohti tervettä aikuisuutta ja arjenhallintaa.
Lisäksi tarvitaan myös moniammatillista yhteistyötä, joka luo paremmat mahdollisuudet ammattikoululaisen elämänhallinnan tukemiseen. Ammattiin opiskelevan nuoren sosiaalista statusta tulee kohentaa. Toiminnallista ennaltaehkäisevää työtä, joka ei leimaa opiskelijaa syrjäytyneeksi pidettiin tärkeänä. Toimintaryhmän onnistumisen edellytys oli riittävä turvallisuus ryhmätilanteissa ja vertaisohjaajien hyvä koulutus.