Case Forest ja Metsissä Mahdollisuus menetelmät lasten ja nuorten metsäosaamisen lisäämiseksi
Honkaniemi, Hanna (2012)
Honkaniemi, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101714475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101714475
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kokeillaan käytännössä Case Forest - ja Metsissä mahdollisuus -menetelmiä lasten ja nuorten metsäosaamisen lisäämiseksi.
Case Forest -menetelmä on lähinnä alakoulujen biologian opetukseen suunnattu opetusmenetelmä, jossa pyritään etsimään lasta kiinnostavat asiat ja ohjaamaan lasten omaa tutkimusta aiheesta. Tässä opinnäytetyössä ohjattiin 5.-6. yhdistelmäluokan biologiantunnit Case Forest -menetelmällä. Ryhmät tekivät tutkimuksensa aiheista: ”Mistä perhosten värit muodostuvat”, ”Extreme -lajeja Suomessa” ja ”Metsäkoneen käytön opettelu simulaattorilla”. Tutkimukset laajennettiin koulun ulkopuolelle luontoon, wikiympäristöön ja asiantuntijoiden pariin. Lasten tutkimustulosten esittämiselle ei asetettu rajoituksia. Projektin tarkoituksena oli saada lapset aktiivisiksi toimijoiksi ja heidän kiinnostuksensa lähtökohdaksi metsä- ja luontoasioiden opiskelussa.
Metsissä mahdollisuus -menetelmä on kehitetty yhteistyön lisäämiseksi koulujen ja metsäammattilaisten välille. Tässä opinnäytetyössä koottiin paikkakunnan metsäammattilaisista tiimi, jonka tarkoituksena oli tuottaa opetuksellinen ja kokemuksellinen metsätapahtuma yläkoululle. Metsätiimin toiminnasta halutaan saada suunnitelmallista, jatkuvaa ja mahdollisimman hyvin koulun metsäopetusta tukevaa. Metsätiimin tarkoitus on linkittää kouluopetusta käytäntöön ja esitellä ammatillisia mahdollisuuksia metsätaloudessa.
Molemmilla menetelmillä oli tarkoitus edistää kestävän kehityksen mukaista toimintaa sekä vaikuttaa opiskelijoiden luontomyönteiseen ajatteluun. Metsäisen kouluyhteistyön tavoitteena oli tarjota ammattimaista ja syvällistä tietoa metsästä sekä omakohtaisia luontokokemuksia, joiden päälle jokainen voi kerätä lisää tietoa metsäisistä aiheista.
Case Forest -menetelmä on lähinnä alakoulujen biologian opetukseen suunnattu opetusmenetelmä, jossa pyritään etsimään lasta kiinnostavat asiat ja ohjaamaan lasten omaa tutkimusta aiheesta. Tässä opinnäytetyössä ohjattiin 5.-6. yhdistelmäluokan biologiantunnit Case Forest -menetelmällä. Ryhmät tekivät tutkimuksensa aiheista: ”Mistä perhosten värit muodostuvat”, ”Extreme -lajeja Suomessa” ja ”Metsäkoneen käytön opettelu simulaattorilla”. Tutkimukset laajennettiin koulun ulkopuolelle luontoon, wikiympäristöön ja asiantuntijoiden pariin. Lasten tutkimustulosten esittämiselle ei asetettu rajoituksia. Projektin tarkoituksena oli saada lapset aktiivisiksi toimijoiksi ja heidän kiinnostuksensa lähtökohdaksi metsä- ja luontoasioiden opiskelussa.
Metsissä mahdollisuus -menetelmä on kehitetty yhteistyön lisäämiseksi koulujen ja metsäammattilaisten välille. Tässä opinnäytetyössä koottiin paikkakunnan metsäammattilaisista tiimi, jonka tarkoituksena oli tuottaa opetuksellinen ja kokemuksellinen metsätapahtuma yläkoululle. Metsätiimin toiminnasta halutaan saada suunnitelmallista, jatkuvaa ja mahdollisimman hyvin koulun metsäopetusta tukevaa. Metsätiimin tarkoitus on linkittää kouluopetusta käytäntöön ja esitellä ammatillisia mahdollisuuksia metsätaloudessa.
Molemmilla menetelmillä oli tarkoitus edistää kestävän kehityksen mukaista toimintaa sekä vaikuttaa opiskelijoiden luontomyönteiseen ajatteluun. Metsäisen kouluyhteistyön tavoitteena oli tarjota ammattimaista ja syvällistä tietoa metsästä sekä omakohtaisia luontokokemuksia, joiden päälle jokainen voi kerätä lisää tietoa metsäisistä aiheista.