Oman kokemuksensa asiantuntijoita : Kokemuksia vertaistuesta sekä kokemusasiantuntijuudesta Selvin Mielin -kurssilla
Similä, Ulla (2012)
Similä, Ulla
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi mielenterveysyhdistys Raahen Psyyke ry:n kehittämä Selvin Mielin –projekti. Selvin Mielin –projekti on kolmivuotinen Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama kokeilu- ja kehittämishanke. Hankkeen aikana on tarkoitus luoda Raahen alueelle toimiva palvelumalli kaksoisdiagnoosin omaaville henkilöille. Hankkeen aikana järjestetään useita lukukauden mittaisia kursseja. Tutkimuksen aiheena oli tutkia ensimmäiselle Selvin Mielin –kurssille osallistuneiden kaksoisdiagnoosin omaavien kurssilaisten kokemuksia kurssista. Pääpaino tutkimuksessa oli vertaistuessa sekä kokemusasiantuntijuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus vaikuttivat kurssin sisältöön sekä kurssilaisten omaan elämänhallintaan. Samalla tutkimuksessa etsittiin kurssille kehittämiskohteita koskien vertaistukea sekä kokemusasiantuntijuutta.
Tutkimusmenetelminä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin ryhmähaastattelua sekä teemahaastattelua. Ennen haastattelua Selvin Mielin –kurssilaisilta kerättiin taustatietoja taustatielomakkeen avulla. Tutkimustulosten mukaan vertaistuen merkittävin elementti oli luottamus kurssilaisten välillä. Kurssin ohjaajilla oli suuri osuus kurssin muotoutumisessa vertaistuelliseksi sekä kurssilaisten omaa elämänhallintaa tukevaksi. Kokemusasiantuntijuus oli uusi käsite kurssilaisille, joten sen osalta tutkimustavoite jäi vajaaksi. Käsite otettiin vastaan positiivisesti, muttei kokemusasiantuntijaa haluttu kurssille kokopäiväiseksi ohjaajaksi koulutettujen ohjaajien tilalle. Kehittämisideoita kurssilaiset eivät esittäneet, vaan luottivat ohjaajien luovuuteen, sekä kurssin luonnolliseen kehittymiseen.
Tutkimusmenetelminä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin ryhmähaastattelua sekä teemahaastattelua. Ennen haastattelua Selvin Mielin –kurssilaisilta kerättiin taustatietoja taustatielomakkeen avulla. Tutkimustulosten mukaan vertaistuen merkittävin elementti oli luottamus kurssilaisten välillä. Kurssin ohjaajilla oli suuri osuus kurssin muotoutumisessa vertaistuelliseksi sekä kurssilaisten omaa elämänhallintaa tukevaksi. Kokemusasiantuntijuus oli uusi käsite kurssilaisille, joten sen osalta tutkimustavoite jäi vajaaksi. Käsite otettiin vastaan positiivisesti, muttei kokemusasiantuntijaa haluttu kurssille kokopäiväiseksi ohjaajaksi koulutettujen ohjaajien tilalle. Kehittämisideoita kurssilaiset eivät esittäneet, vaan luottivat ohjaajien luovuuteen, sekä kurssin luonnolliseen kehittymiseen.