Opettajien ja ohjaajien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttajanuorten alkuvaiheen opetuksessa Opin Aika -projektissa
Mikkola, Hilkka (2012)
Mikkola, Hilkka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314598
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mikkola Hilkka, Opettajien ja ohjaajien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttajien alkuvaiheen opetuksessa Opin Aika -projektissa. RAMK, Rovaniemi, syksy 2012, 55 s.,2 liitettä.
Opinnäytetyössäni tutkin Opin Aika -projektissa toimivien opettajien ja ohjaa-jien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttajanuorten alkuvaiheen opetuksessa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä seikat koulun toiminnassa ja oppisisällöissä edistävät maahanmuuttajien kotoutumista. Toiseksi tutkin, miten alkuvaiheen opetusta voisi haastateltavien mielestä kehittää.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta. Aineisto on hankittu haastattelemalla kuutta Opin Aika -projektissa toimivaa opettajaa/ohjaajaa. Haastattelut on analysoitu sisällönanalyysiä hyödyntäen. Haastattelutulokset ovat monin osin johdattaneet samaan lopputulokseen lähdemateriaaleihin verrattuna.
Nuoret maahanmuuttajat hyötyvät tiiviistä alkuvaiheen ohjauksesta, johon sisältyy suomen kielen ja kulttuurin opetuksen lisäksi elämänhallinnan taitoja sekä ohjaaminen koulun ulkopuoliseen harrastustoimintaan. Alkuvaiheen suomen opetuksessa oppilaita näyttävät motivoivan varsin koulumainen ja tiivis opiskelu, johon tulisi sisältyä erityisopetuksen metodeja ja oppimistaitojen harjoittelua. Muita motivoivia tekijöitä ovat edullinen kouluruoka, bussilippu, päiväjärjestys ja vertaistuki.
Aikuistumassa olevat maahanmuuttajanuoret saattavat hyötyä laajemmasta mahdollisuudesta oppisopimustyyliseen opiskeluun, jolloin koulunkäynnin ohessa olisi mahdollisuus myös oman elatuksen hankkimiseen. Nopea verkottuminen suomalaisiin koulun, työn ja harrastustoiminnan kautta edistää kielitaitoa ja kiinnittää maahanmuuttajat yhteiskuntaan.
Kehittämisehdotuksina mainittiin muun muassa nuoren kokonaistilanteen selvittäminen yhdessä TE-keskuksen kanssa, työntekijöiden alkuvaiheen perehdyttäminen maahanmuuttajatyöhön, tarkka kokonaissuunnittelu yhteistyötahojen kanssa, laajempi tietotekniikan hyötykäyttö opetuksessa sekä liikunta- ja taideaineiden suurempi osuus lukujärjestyksessä.
Avainsanat: maahanmuuttajanuori, kotoutuminen,
Opin Aika -projekti
Mikkola Hilkka, Opettajien ja ohjaajien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttajien alkuvaiheen opetuksessa Opin Aika -projektissa. RAMK, Rovaniemi, syksy 2012, 55 s.,2 liitettä.
Opinnäytetyössäni tutkin Opin Aika -projektissa toimivien opettajien ja ohjaa-jien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttajanuorten alkuvaiheen opetuksessa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä seikat koulun toiminnassa ja oppisisällöissä edistävät maahanmuuttajien kotoutumista. Toiseksi tutkin, miten alkuvaiheen opetusta voisi haastateltavien mielestä kehittää.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta. Aineisto on hankittu haastattelemalla kuutta Opin Aika -projektissa toimivaa opettajaa/ohjaajaa. Haastattelut on analysoitu sisällönanalyysiä hyödyntäen. Haastattelutulokset ovat monin osin johdattaneet samaan lopputulokseen lähdemateriaaleihin verrattuna.
Nuoret maahanmuuttajat hyötyvät tiiviistä alkuvaiheen ohjauksesta, johon sisältyy suomen kielen ja kulttuurin opetuksen lisäksi elämänhallinnan taitoja sekä ohjaaminen koulun ulkopuoliseen harrastustoimintaan. Alkuvaiheen suomen opetuksessa oppilaita näyttävät motivoivan varsin koulumainen ja tiivis opiskelu, johon tulisi sisältyä erityisopetuksen metodeja ja oppimistaitojen harjoittelua. Muita motivoivia tekijöitä ovat edullinen kouluruoka, bussilippu, päiväjärjestys ja vertaistuki.
Aikuistumassa olevat maahanmuuttajanuoret saattavat hyötyä laajemmasta mahdollisuudesta oppisopimustyyliseen opiskeluun, jolloin koulunkäynnin ohessa olisi mahdollisuus myös oman elatuksen hankkimiseen. Nopea verkottuminen suomalaisiin koulun, työn ja harrastustoiminnan kautta edistää kielitaitoa ja kiinnittää maahanmuuttajat yhteiskuntaan.
Kehittämisehdotuksina mainittiin muun muassa nuoren kokonaistilanteen selvittäminen yhdessä TE-keskuksen kanssa, työntekijöiden alkuvaiheen perehdyttäminen maahanmuuttajatyöhön, tarkka kokonaissuunnittelu yhteistyötahojen kanssa, laajempi tietotekniikan hyötykäyttö opetuksessa sekä liikunta- ja taideaineiden suurempi osuus lukujärjestyksessä.
Avainsanat: maahanmuuttajanuori, kotoutuminen,
Opin Aika -projekti