Taukoravintoloiden perehdytyskansio : Vierumäki Country Club Oy
Kallonen, Saila (2009)
Kallonen, Saila
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195697
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työntekijän perehdyttämistä ravintola-alalla. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja toiminnallisesta osuudesta. Työ on tehty toimeksiantona Vierumäki Country Club Oy:n taukoravintoloille, jotka sijaitsevat golfkenttien puolivälissä. Työn päätavoitteena oli tehdä toimiva perehdyttämisopas toimeksiantajalle.
Työn teoriaosassa selvitetään perehdyttämisen sisältö, tavoitteet ja hyödyt sekä perehdyttämistä koskeva lainsäädäntö, keskeiset perehdyttämismenetelmät ja perehdyttäminen prosessina. Lisäksi työssä käsitellään asiakaspalvelua ja sen laadun takaamista perehdyttämisen avulla.
Opinnäytteen toiminnallinen osuus oli perehdyttämisoppaan tekeminen toimeksiantajalle. Perehdyttämismateriaalin eli oppaan käyttäminen on yksi keskeisistä perehdytysmenetelmistä. Oppaan avulla uuden työntekijän eli tulokkaan on helpompaa suoriutua työtehtävistä itsenäisesti sekä hän oppii talon tavat ja hänestä tulee yksi työyhteisön toimivista jäsenistä nopeammin. Oppaan avulla tulokas voi tutustua tehtäviinsä jo ennen varsinaisen työn alkamista. Perehdyttämisopas toimii myös perehdyttäjän apuna sekä kertauksena vanhoille työntekijöille.
Perehdyttämisopas on tehty toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti. Oppaassa käsitellään nimenomaan taukoravintoloita ja niiden työtehtäviä, tuotteita, siisteyttä ja turvallisuutta. Lisäksi siinä kerrotaan työssä tarvittavaa tietoa golfista. Oppaaseen on liitetty tärkeimmät puhelinnumerot, hinnasto, huonelaskut sekä alueen ja golfkenttien kartat. Taukoravintoloiden perehdyttämisoppaassa ei käsitellä yleisiä asioita, kuten sairaspoissaolokäytäntöä ja palkanmaksun perusteita, koska ne kerrotaan tulokkaalle perehdyttämisprosessin aikana sekä Vierumäki Country Club Oy:n perehdyttämisoppaassa, joka käsittelee yleisesti alueen kaikkia ravintoloita. Perehdyttämisopas on ollut taukoravintoloiden käytössä kesästä 2009 lähtien ja niin uudet kuin vanhatkin työntekijät ovat pitäneet sitä erittäin hyödyllisenä perehdyttämisen apuvälineenä.
Työn teoriaosassa selvitetään perehdyttämisen sisältö, tavoitteet ja hyödyt sekä perehdyttämistä koskeva lainsäädäntö, keskeiset perehdyttämismenetelmät ja perehdyttäminen prosessina. Lisäksi työssä käsitellään asiakaspalvelua ja sen laadun takaamista perehdyttämisen avulla.
Opinnäytteen toiminnallinen osuus oli perehdyttämisoppaan tekeminen toimeksiantajalle. Perehdyttämismateriaalin eli oppaan käyttäminen on yksi keskeisistä perehdytysmenetelmistä. Oppaan avulla uuden työntekijän eli tulokkaan on helpompaa suoriutua työtehtävistä itsenäisesti sekä hän oppii talon tavat ja hänestä tulee yksi työyhteisön toimivista jäsenistä nopeammin. Oppaan avulla tulokas voi tutustua tehtäviinsä jo ennen varsinaisen työn alkamista. Perehdyttämisopas toimii myös perehdyttäjän apuna sekä kertauksena vanhoille työntekijöille.
Perehdyttämisopas on tehty toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti. Oppaassa käsitellään nimenomaan taukoravintoloita ja niiden työtehtäviä, tuotteita, siisteyttä ja turvallisuutta. Lisäksi siinä kerrotaan työssä tarvittavaa tietoa golfista. Oppaaseen on liitetty tärkeimmät puhelinnumerot, hinnasto, huonelaskut sekä alueen ja golfkenttien kartat. Taukoravintoloiden perehdyttämisoppaassa ei käsitellä yleisiä asioita, kuten sairaspoissaolokäytäntöä ja palkanmaksun perusteita, koska ne kerrotaan tulokkaalle perehdyttämisprosessin aikana sekä Vierumäki Country Club Oy:n perehdyttämisoppaassa, joka käsittelee yleisesti alueen kaikkia ravintoloita. Perehdyttämisopas on ollut taukoravintoloiden käytössä kesästä 2009 lähtien ja niin uudet kuin vanhatkin työntekijät ovat pitäneet sitä erittäin hyödyllisenä perehdyttämisen apuvälineenä.