LE MERVEILLEUX : Ohjaajan matka surrealismiin
Markin, Jennifer (2012)
Markin, Jennifer
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614667
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kirjoittaja lähestyi surrealismia ohjaajan näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista lähestymistä, joka painottaa ihmisen omiin havaintoihin ja elämyksiin perustuvan tutkimuksen merkitystä.
Opinnäytetyön kirjoittaja tutustui surrealismiin tutkiakseen, miten se näyttäytyy hänen teatterikielessään ja voiko hän käyttää sitä jatkossa osana omaa työtapaa ja ilmaisua ohjaajan roolissa.
Opinnäytetyön taiteellinen osuus oli kirjoittajan ohjaama Edgar Allan Poen runoon pohjautunut esitys Korppi. Prosessin tavoitteena oli tehdä surrealistinen esitys, ja sitä lähestyttiin deving-työtapaa soveltamalla. Prosessin tärkein materiaalinkeruuväline oli liikeimprovisaatio.
Kirjoittaja analysoi Korppi-esityksen prosessia surrealismin filosofiaan pohjaten, jonka jälkeen päätyi siihen tulokseen, että vaikka esityksessä käytettiin surrealistisia elementtejä, esitys itsessään ei ollut surrealistinen. Kirjoittaja totesi, että haluaa tutustua surrealismiin syvemmin ja käyttää sitä tulevaisuudessa osana omaa ilmaisua ohjaajana.
Opinnäytetyön kirjoittaja tutustui surrealismiin tutkiakseen, miten se näyttäytyy hänen teatterikielessään ja voiko hän käyttää sitä jatkossa osana omaa työtapaa ja ilmaisua ohjaajan roolissa.
Opinnäytetyön taiteellinen osuus oli kirjoittajan ohjaama Edgar Allan Poen runoon pohjautunut esitys Korppi. Prosessin tavoitteena oli tehdä surrealistinen esitys, ja sitä lähestyttiin deving-työtapaa soveltamalla. Prosessin tärkein materiaalinkeruuväline oli liikeimprovisaatio.
Kirjoittaja analysoi Korppi-esityksen prosessia surrealismin filosofiaan pohjaten, jonka jälkeen päätyi siihen tulokseen, että vaikka esityksessä käytettiin surrealistisia elementtejä, esitys itsessään ei ollut surrealistinen. Kirjoittaja totesi, että haluaa tutustua surrealismiin syvemmin ja käyttää sitä tulevaisuudessa osana omaa ilmaisua ohjaajana.