Kivimiehen ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen toteutus verkko-oppimisympäristöä hyödyntäen
Forsell, Peter; Ruuskanen, Ilpo; Mertala, Marko (2012)
Forsell, Peter
Ruuskanen, Ilpo
Mertala, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114744
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kuvataan Sastamalan koulutuskuntayhtymän aikuisosaston kivialan koulutuksen rakentamista moodle-verkko-opetusympäristöön.
Kivimiehen ammattitutkinto on tarkoitettu osoittamaan pätevyyttä, jonka kivialan osaaja voi saavuttaa. Tutkinnon vaativuustaso vastaa 3-4 vuoden kokemusta työelämässä, yrittäjänä tai toisen palveluksessa sisältäen alakohtaista koulutusta. Ennen tutkinnon suorit-tamista tutkintoon osallistuville tarjotaan valmistavaa koulutusta, jonka laajuus on 40 opintoviikkoa.
Verkko-opetuksen ottaminen mukaan jo tutkinnon suunnitteluvaiheessa helpottaa verkkopedagogiikan integroimisessa alusta lähtien ettei siita tule toisaalta itsetarkoitus tai toisaalta tyhjä käytäntö. Tarkoituksena on saada verkko-opetus ja verkko-oppiminen sisällyksekkäiksi ja opetukseen lisäarvoa tuoviksi didaktisiksi elementeiksi.
Verkko-opetus parhaimmillaan korostaa tutkivaa oppimista, vapauttaa aika- ja paikkasidonnaisuudesta ja tasa-arvoistaa viestintää ja mahdollistaa monipuolisemman ja syvemmän arvioinnin. Itsenäisyyden ja omatoimisuuden lisäämistä ei saa unohtaa, kuten ei verkon tuomaa huvia ja vaihteluakaan.
Kehityshanke osoitti, että menestyäkseen aikuiskoulutuksen kurssivastaavan on oltava samaan aikaan koulutussuunnittelija, aineistontuottaja, ryhmänohjaaja, valmentaja, tuutori, projektijohtaja ja terapeutti. Pahitteeksi ei olisi olla myös se taitava asiansa osaava hyvä opettaja.
Kivimiehen ammattitutkinto on tarkoitettu osoittamaan pätevyyttä, jonka kivialan osaaja voi saavuttaa. Tutkinnon vaativuustaso vastaa 3-4 vuoden kokemusta työelämässä, yrittäjänä tai toisen palveluksessa sisältäen alakohtaista koulutusta. Ennen tutkinnon suorit-tamista tutkintoon osallistuville tarjotaan valmistavaa koulutusta, jonka laajuus on 40 opintoviikkoa.
Verkko-opetuksen ottaminen mukaan jo tutkinnon suunnitteluvaiheessa helpottaa verkkopedagogiikan integroimisessa alusta lähtien ettei siita tule toisaalta itsetarkoitus tai toisaalta tyhjä käytäntö. Tarkoituksena on saada verkko-opetus ja verkko-oppiminen sisällyksekkäiksi ja opetukseen lisäarvoa tuoviksi didaktisiksi elementeiksi.
Verkko-opetus parhaimmillaan korostaa tutkivaa oppimista, vapauttaa aika- ja paikkasidonnaisuudesta ja tasa-arvoistaa viestintää ja mahdollistaa monipuolisemman ja syvemmän arvioinnin. Itsenäisyyden ja omatoimisuuden lisäämistä ei saa unohtaa, kuten ei verkon tuomaa huvia ja vaihteluakaan.
Kehityshanke osoitti, että menestyäkseen aikuiskoulutuksen kurssivastaavan on oltava samaan aikaan koulutussuunnittelija, aineistontuottaja, ryhmänohjaaja, valmentaja, tuutori, projektijohtaja ja terapeutti. Pahitteeksi ei olisi olla myös se taitava asiansa osaava hyvä opettaja.