Kansainvälistyminen paikallisen pienyrityksen näkökulmasta
Vanhanen, Leena (2012)
Vanhanen, Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014731
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kansainvälistymismahdollisuuksia vaatetusalan pienyrityksen O.D.D.
Metal Wearin näkökulmasta. Tavoitteena oli tarkastella yrityksen resursseja ja selvittää, riittävätkö
ne kannattavaan yritystoimintaan kotimaassa ja kansainvälistymiseen, sekä mitä vaihtoehtoja kansainvälistymiseen
voidaan soveltaa.
Tutkimus oli laadullinen ja toiminnallinen. Kohdeyrityksen taloudellista tilannetta tarkasteltiin tilinpäätösten
pohjalta ja taloudellisten resurssien perusteella laadittiin suositukset markkinoinnin,
kansainvälistymisvaihtoehtojen ja kansainvälisen maksutavan valintaan. Myös suomalaisyritysten
yleiset ongelmat kansainvälistymisessä esiteltiin ja otettiin huomioon. Lisäksi esiteltiin erilaisia väyliä
rahoituksen ja neuvontapalvelujen saamiseksi. Lähteinä käytettiin pääosin alan kirjallisuutta,
verkkoaineistoja ja keskusteluja O.D.D. Metal Wearin yrittäjän Taina Böösin kanssa.
Kansainvälistymisen operaatiomuodon ja maksutavan valinnalla voidaan vaikuttaa kansainvälistymisestä
aiheutuviin riskeihin. Eri vaihtoehdoista sopivimmaksi kansainvälistymismuodoksi valittiin
kansainvälinen verkkokauppa, jonka valitseminen samalla ratkaisi maksutavan kansainväliseksi
tilisiirroksi tai luottokorttimaksuksi. Myös remburssi ja perittävä havaittiin sopiviksi maksutavoiksi,
mutta vain suurempien myyntierien yhteydessä. Myös kotimainen vientirengas havaittiin käyttökelpoiseksi
vaihtoehdoksi. Markkinointikanaviksi valittiin käytettäväksi pääasiassa sosiaalista mediaa
ja verkkosivuja käytössä olevien resurssien rajallisuuden vuoksi.
Metal Wearin näkökulmasta. Tavoitteena oli tarkastella yrityksen resursseja ja selvittää, riittävätkö
ne kannattavaan yritystoimintaan kotimaassa ja kansainvälistymiseen, sekä mitä vaihtoehtoja kansainvälistymiseen
voidaan soveltaa.
Tutkimus oli laadullinen ja toiminnallinen. Kohdeyrityksen taloudellista tilannetta tarkasteltiin tilinpäätösten
pohjalta ja taloudellisten resurssien perusteella laadittiin suositukset markkinoinnin,
kansainvälistymisvaihtoehtojen ja kansainvälisen maksutavan valintaan. Myös suomalaisyritysten
yleiset ongelmat kansainvälistymisessä esiteltiin ja otettiin huomioon. Lisäksi esiteltiin erilaisia väyliä
rahoituksen ja neuvontapalvelujen saamiseksi. Lähteinä käytettiin pääosin alan kirjallisuutta,
verkkoaineistoja ja keskusteluja O.D.D. Metal Wearin yrittäjän Taina Böösin kanssa.
Kansainvälistymisen operaatiomuodon ja maksutavan valinnalla voidaan vaikuttaa kansainvälistymisestä
aiheutuviin riskeihin. Eri vaihtoehdoista sopivimmaksi kansainvälistymismuodoksi valittiin
kansainvälinen verkkokauppa, jonka valitseminen samalla ratkaisi maksutavan kansainväliseksi
tilisiirroksi tai luottokorttimaksuksi. Myös remburssi ja perittävä havaittiin sopiviksi maksutavoiksi,
mutta vain suurempien myyntierien yhteydessä. Myös kotimainen vientirengas havaittiin käyttökelpoiseksi
vaihtoehdoksi. Markkinointikanaviksi valittiin käytettäväksi pääasiassa sosiaalista mediaa
ja verkkosivuja käytössä olevien resurssien rajallisuuden vuoksi.