Ensihoitajaopiskelijoiden eettinen osaaminen : Simulaatiokäsikirjoitus
Lähdesmäki, Panu; Eskelinen, Eero (2012)
Lähdesmäki, Panu
Eskelinen, Eero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114795
Tiivistelmä
Simulaatio- oppiminen tarkoittaa tietyn prosessin tai tapahtuman jäljittelyä aitojen ja todellisten
tilanteiden mukaisesti. Ensihoidossa simulaatioon perustuvat oppimisympäristöt tarjoavat
mahdollisuuden harjoitella erilaisia toimintoja siten, että niistä ei aiheudu potilaalle vaaraa. Simuloiduissa
potilastilanteissa voidaan teknisten taitojen lisäksi harjoitella myös käsitteellisiä asioita,
esimerkiksi eettistä ajattelua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää käytännönläheinen simulaatiotilanne, jonka avulla
ensihoitajaopiskelijat voivat oppia eettistä osaamista jo opiskelun aikana, jotta siirryttäessä
työelämään, eettisten ongelmien kohtaaminen on helpompaa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen
ja sen toimeksiantajana oli Savonia- ammattikorkeakoulun Kuopion terveysalan yksikkö. Työ liittyy
Savonia- ammattikorkeakoulun Simula- hankkeeseen, jossa käynnistetään terveysalan simulaatiokeskus
kehittämään terveydenhuollon opetusta ja täydennyskoulutusta. Simulaatiokeskuksessa
tullaan harjoittelemaan hoitotaitoja autenttisissa ja kontrolloiduissa oloissa uusimmalla simulointiteknologialla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi simulaatiokäsikirjoitus,
jonka avulla ensihoitajaopiskelijat voivat pohtia ja harjoitella eettisesti oikeaa ratkaisua simuloidussa
potilastilanteessa. Luotu käsikirjoitus käsittelee eettistä osaamista hoidosta kieltäytyvän
potilaan kohtaamisessa ensihoidossa. Kehittämistehtävän tuotosta on tulevaisuudessa mahdollista
käyttää myös jo työelämässä olevien ensihoitajien täydennyskoulutuksessa.
tilanteiden mukaisesti. Ensihoidossa simulaatioon perustuvat oppimisympäristöt tarjoavat
mahdollisuuden harjoitella erilaisia toimintoja siten, että niistä ei aiheudu potilaalle vaaraa. Simuloiduissa
potilastilanteissa voidaan teknisten taitojen lisäksi harjoitella myös käsitteellisiä asioita,
esimerkiksi eettistä ajattelua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää käytännönläheinen simulaatiotilanne, jonka avulla
ensihoitajaopiskelijat voivat oppia eettistä osaamista jo opiskelun aikana, jotta siirryttäessä
työelämään, eettisten ongelmien kohtaaminen on helpompaa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen
ja sen toimeksiantajana oli Savonia- ammattikorkeakoulun Kuopion terveysalan yksikkö. Työ liittyy
Savonia- ammattikorkeakoulun Simula- hankkeeseen, jossa käynnistetään terveysalan simulaatiokeskus
kehittämään terveydenhuollon opetusta ja täydennyskoulutusta. Simulaatiokeskuksessa
tullaan harjoittelemaan hoitotaitoja autenttisissa ja kontrolloiduissa oloissa uusimmalla simulointiteknologialla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi simulaatiokäsikirjoitus,
jonka avulla ensihoitajaopiskelijat voivat pohtia ja harjoitella eettisesti oikeaa ratkaisua simuloidussa
potilastilanteessa. Luotu käsikirjoitus käsittelee eettistä osaamista hoidosta kieltäytyvän
potilaan kohtaamisessa ensihoidossa. Kehittämistehtävän tuotosta on tulevaisuudessa mahdollista
käyttää myös jo työelämässä olevien ensihoitajien täydennyskoulutuksessa.