Vaara-Kainuun maaseutuhallinnon yksikön kehittäminen
Heikkinen, Jouni (2012)
Lataukset:
Heikkinen, Jouni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114817
Tiivistelmä
Maaseutuhallinto kunnissa uudistuu lain perusteella viimeistään vuoden 2013 alusta alkaen. Laki maaseutuhallinnon uudistuksesta edellyttää, että toimivissa kuntien maaseutuhallinnon yksiköissä on jatkossa vähintään 800 tukea hakevaa maatilaa ja hallintoyksikössä vähintään viisi viranhaltijaa tai toimihenkilöä. Erityisistä syistä tila- ja henkilömäärää koskevista vähimmäismääristä on voinut poiketa.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty Puolangan kunnan hallinnoiman Vaara-Kainuun maaseutuhallintoyksikön toiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen sekä niihin toimenpiteisiin, joita Maaseutuvirasto edellyttää yksikön täyttävän maksajavirastosopimusta tehtäessä. Maksajavirastosopimuksella Maaseutuvirasto ja maaseutuhallinnon yksikkö sopivat maksajaviraston tehtävien hoitamisesta. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä on ollut tuoda esille yksikön käytännön toimintaa hajautetussa viiden kunnan toimipisteessä tapahtuvassa työssä, mutta toiminnan kuitenkin ollessa yhteisessä hallinnossa.
Työn perusta on ollut Puolangan yksikön viiden kunnan välisessä yhteistoimintasopimuksessa, jossa isäntäkuntana on Puolangan kunta. Yksikön toiminta aloitettiin vuoden 2012 alusta alkaen, mutta varsinainen sopimus Maaseutuviraston kanssa päätettiin alkamaan vasta vuoden 2013 alusta alkaen. Alkuvaiheessa työ sisälsi sopimukseen pohjautuen henkilöstön siirtymisen Puolangan kunnan palvelukseen, kunnanhallituksen johtosäännön muutoksen ja henkilöstön toimenkuvien tarkistamisen. Työ eteni hakemusten käsittelyvaiheiden eriyttämisen suunnitteluna yksikön henkilöstön kesken ja maksajavirastosopimuksen valmisteluna. Yksikön tueksi perustetun yhteistoimintaryhmän tehtävänä on ollut seurata yksikön toiminnan tasapuolisuutta ja toimivuutta.
Tuloksena on tämä opinnäytetyö, jossa on esitetty yksikön toiminnallinen malli. Malli sisältää yksikön henkilöstön hakemusten käsittelyn eri vaiheissa ja yksikön viidessä eri kunnassa. Mallissa on huomioitu yksittäisten kuntien tilamäärien suhteuttaminen henkilöiden työmäärään, henkilön työkuvaan ja työaikaan yksikössä. Yksikössä on käytännössä toteutettu suunniteltua mallia jo vuoden 2012 aikana ja se on todettu käyttökelpoiseksi tavaksi toimia Puolangan maaseutuhallinnon osalta. Opinnäytetyön tuloksena on myös maksajavirastosopimusta varten laaditut asiakirjat. Abstract
The new law requires rural administration to be organised in Finland’s municipalities. According to the law there must be at least 800 farms and five officers in one rural administration unit from the beginning of the year 2013. In the year 2010 subsidies were administered to about 250 local units in Finland. At the beginning of the year 2013 the amount of the units seems to be 61.
This thesis examined how reorganisation of rural administration municipalities was made in the north Kainuu religion; Hyrynsalmi, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi and Suomussalmi. The municipality of Puolanka is the main municipality but other municipalities have their own offices too. Puolanka has employed the personnel. The rural municipality of Puolanka has produced services of the
agriculture industry authority for four other municipalities since the beginning of the year 2012. The services of the agricultural industry authority are organized in all five municipalities. So
farmers will be able to submit applications of subsidies in all five offices.
This thesis is mainly a functional thesis. Functional thesis means a development work for the
working life in our local unit of Puolanka.
The aim of this thesis was to develop and make the process description handling of the
agricultural support applications in five municipalities. The aim was to develop practical processes, because there must be five officers handling one application. Another aim was to produce
information for other municipalities in Finland the way the process in the thesis was made.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty Puolangan kunnan hallinnoiman Vaara-Kainuun maaseutuhallintoyksikön toiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen sekä niihin toimenpiteisiin, joita Maaseutuvirasto edellyttää yksikön täyttävän maksajavirastosopimusta tehtäessä. Maksajavirastosopimuksella Maaseutuvirasto ja maaseutuhallinnon yksikkö sopivat maksajaviraston tehtävien hoitamisesta. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä on ollut tuoda esille yksikön käytännön toimintaa hajautetussa viiden kunnan toimipisteessä tapahtuvassa työssä, mutta toiminnan kuitenkin ollessa yhteisessä hallinnossa.
Työn perusta on ollut Puolangan yksikön viiden kunnan välisessä yhteistoimintasopimuksessa, jossa isäntäkuntana on Puolangan kunta. Yksikön toiminta aloitettiin vuoden 2012 alusta alkaen, mutta varsinainen sopimus Maaseutuviraston kanssa päätettiin alkamaan vasta vuoden 2013 alusta alkaen. Alkuvaiheessa työ sisälsi sopimukseen pohjautuen henkilöstön siirtymisen Puolangan kunnan palvelukseen, kunnanhallituksen johtosäännön muutoksen ja henkilöstön toimenkuvien tarkistamisen. Työ eteni hakemusten käsittelyvaiheiden eriyttämisen suunnitteluna yksikön henkilöstön kesken ja maksajavirastosopimuksen valmisteluna. Yksikön tueksi perustetun yhteistoimintaryhmän tehtävänä on ollut seurata yksikön toiminnan tasapuolisuutta ja toimivuutta.
Tuloksena on tämä opinnäytetyö, jossa on esitetty yksikön toiminnallinen malli. Malli sisältää yksikön henkilöstön hakemusten käsittelyn eri vaiheissa ja yksikön viidessä eri kunnassa. Mallissa on huomioitu yksittäisten kuntien tilamäärien suhteuttaminen henkilöiden työmäärään, henkilön työkuvaan ja työaikaan yksikössä. Yksikössä on käytännössä toteutettu suunniteltua mallia jo vuoden 2012 aikana ja se on todettu käyttökelpoiseksi tavaksi toimia Puolangan maaseutuhallinnon osalta. Opinnäytetyön tuloksena on myös maksajavirastosopimusta varten laaditut asiakirjat.
The new law requires rural administration to be organised in Finland’s municipalities. According to the law there must be at least 800 farms and five officers in one rural administration unit from the beginning of the year 2013. In the year 2010 subsidies were administered to about 250 local units in Finland. At the beginning of the year 2013 the amount of the units seems to be 61.
This thesis examined how reorganisation of rural administration municipalities was made in the north Kainuu religion; Hyrynsalmi, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi and Suomussalmi. The municipality of Puolanka is the main municipality but other municipalities have their own offices too. Puolanka has employed the personnel. The rural municipality of Puolanka has produced services of the
agriculture industry authority for four other municipalities since the beginning of the year 2012. The services of the agricultural industry authority are organized in all five municipalities. So
farmers will be able to submit applications of subsidies in all five offices.
This thesis is mainly a functional thesis. Functional thesis means a development work for the
working life in our local unit of Puolanka.
The aim of this thesis was to develop and make the process description handling of the
agricultural support applications in five municipalities. The aim was to develop practical processes, because there must be five officers handling one application. Another aim was to produce
information for other municipalities in Finland the way the process in the thesis was made.