Viheralan imago Suomessa
Mähönen-Mendoza, Emma (2012)
Mähönen-Mendoza, Emma
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114841
Tiivistelmä
Viheralasta on alkanut muodostua Suomessa trendi, joka näkyy muun muassa piha- ja puutarhaohjelmien laajana kirjona televisiossa sekä alan tuotteiden ja palvelujen lisääntyneenä kulutuksena. Viherala käsittää monta eri osa-aluetta sekä lukuisia tuotemerkkejä ja toimijoita; kokonaisuuden hahmottaminen saattaa kuitenkin olla hankalaa, sillä alaa yhdistävää brändiä ei ole.
Tässä työssä tutkitaan viheralan suurimman toimijan, Viherympäristöliiton, toimeksiannosta alan imagoa Suomessa. Tutkimus kattaa sekä viheralan ammattilaisten että kuluttajien mielipiteet ja –kuvat – tutkimuksen ulkopuolelle rajataan kaikki muut tahot, kuten virkamies- ja juridiset tahot sekä media.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi on tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa käytetty survey- eli kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä maalis-toukokuussa vuonna 2012 ja siihen vastasi 730 kuluttajaa ja 73 viheralan ammattilaista. Työn suunnitteluvaihe aloitettiin joulukuussa 2011 ja työ valmistui lokakuussa 2012.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että viheralan profiili eli tavoitemielikuva on sen imagoa heikompi: alan ammattilaiset arvostelevat viheralan huonommaksi kuin kuluttajat. Vaikka alaa pidetään kiinnostavana ja kasvavana, ei se ehkä heikon palkkauksen ja kausiluontoisuuden vuoksi houkuta työnantajana. Viheralalta toivotaan muun muassa aktiivisempaa osallistumista yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin, parempaa näkyvyyttä mediassa sekä parempaa saatavuutta.
Saavuttaakseen tavoitemielikuvansa, on Viherympäristöliiton vahvistettava identiteettiään esimerkiksi muotoilujohtamisen keinoin, sillä jos imagoa halutaan parantaa, on muutoksen aina lähdettävä sisältäpäin.
Tässä työssä tutkitaan viheralan suurimman toimijan, Viherympäristöliiton, toimeksiannosta alan imagoa Suomessa. Tutkimus kattaa sekä viheralan ammattilaisten että kuluttajien mielipiteet ja –kuvat – tutkimuksen ulkopuolelle rajataan kaikki muut tahot, kuten virkamies- ja juridiset tahot sekä media.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi on tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa käytetty survey- eli kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä maalis-toukokuussa vuonna 2012 ja siihen vastasi 730 kuluttajaa ja 73 viheralan ammattilaista. Työn suunnitteluvaihe aloitettiin joulukuussa 2011 ja työ valmistui lokakuussa 2012.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että viheralan profiili eli tavoitemielikuva on sen imagoa heikompi: alan ammattilaiset arvostelevat viheralan huonommaksi kuin kuluttajat. Vaikka alaa pidetään kiinnostavana ja kasvavana, ei se ehkä heikon palkkauksen ja kausiluontoisuuden vuoksi houkuta työnantajana. Viheralalta toivotaan muun muassa aktiivisempaa osallistumista yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin, parempaa näkyvyyttä mediassa sekä parempaa saatavuutta.
Saavuttaakseen tavoitemielikuvansa, on Viherympäristöliiton vahvistettava identiteettiään esimerkiksi muotoilujohtamisen keinoin, sillä jos imagoa halutaan parantaa, on muutoksen aina lähdettävä sisältäpäin.