Canon jälleenmyynnin koulutusstrategia 2012
Liiti, Raisa (2012)
Liiti, Raisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110314873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110314873
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen. Opinnäytetyö tehtiin Canon Oy:lle, jonka toimipiste on Helsingin Munkkivuoressa. Projekti oli käytännön läheistä työtä koulutuskoordinaattorin nimikkeellä osana Canon Kumppaniohjelman 2012 jälleenmyyntikoulutuksia.
Koulutuskoordinoijan työ piti sisällään koulutusmateriaalin muokkaamista ja valmistamista, yhteydenpitoa kollegoihin ja sidosryhmiin sekä päivittää ilmoittautumistilannetta. Koulutuksia järjestettiin kymmenen kappaletta Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa. Kussakin kaupungissa järjestettiin kaksi koulutuspäivää, joista ensimmäisessä oli pienemmät Canon-tuotteet; projektorit, muste- ja lasertulostimet ja laskimet. Toinen koulutuspäivä piti sisällään monitoimilaitteet, suurkuvatulostimet ja skannerit. Koulutukset oli suunnattu IT & Office -jälleenmyyjille, jotka ovat Canonin business to business myynnin haasteellisempi jälleenmyyjäryhmä.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty koulutusstrategiaan prosessin tukena. Strategian ymmärtäminen organisaatiossa on usein haasteellista siltä osin, että koko tiimi ymmärtää tavoitteet yhtenäisesti. Aikatauluttaminen, vuorovaikutus ja suunnittelu ovat osa strategiaa koulutuksissa. Tässä työssä mitattiin koulutusten onnistuneisuutta koulutettaville tehdyllä palautelomakkeella, jonka vastauksia on ilmennetty laskemalla keskiarvoja ja muita tunnuslukuja sekä listaamalla sanallista palautetta. Vaikka osallistujamäärät jäivät odotettua pienemmiksi, pienen ryhmän etuja olivat vuorovaikutus ja keskustelu ryhmässä. Koulutuksista tuli hyvää palautetta ja koulutettavan arvioima tietotaso ennen ja jälkeen koulutusten parani huomattavasti.
Haasteena koulutuksille oli osallistujien kerääminen. Elektroniset kutsut saattoivat karsia osallistujia sekä koulutusten ajankohdat. Kouluttajat listasivat tärkeiksi tavoitteiksi kasvattaa osallistujamäärää tehostamalla asiakaskontakteja ja tehostamalla yhteistyötä. Canonin haasteena onkin jatkossa miettiä keinoja saada asiakkaat kiinnostumaan koulutuksista sitoutuneempien jälleenmyyjäryhmien tavoin.
Koulutuskoordinoijan työ piti sisällään koulutusmateriaalin muokkaamista ja valmistamista, yhteydenpitoa kollegoihin ja sidosryhmiin sekä päivittää ilmoittautumistilannetta. Koulutuksia järjestettiin kymmenen kappaletta Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa. Kussakin kaupungissa järjestettiin kaksi koulutuspäivää, joista ensimmäisessä oli pienemmät Canon-tuotteet; projektorit, muste- ja lasertulostimet ja laskimet. Toinen koulutuspäivä piti sisällään monitoimilaitteet, suurkuvatulostimet ja skannerit. Koulutukset oli suunnattu IT & Office -jälleenmyyjille, jotka ovat Canonin business to business myynnin haasteellisempi jälleenmyyjäryhmä.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty koulutusstrategiaan prosessin tukena. Strategian ymmärtäminen organisaatiossa on usein haasteellista siltä osin, että koko tiimi ymmärtää tavoitteet yhtenäisesti. Aikatauluttaminen, vuorovaikutus ja suunnittelu ovat osa strategiaa koulutuksissa. Tässä työssä mitattiin koulutusten onnistuneisuutta koulutettaville tehdyllä palautelomakkeella, jonka vastauksia on ilmennetty laskemalla keskiarvoja ja muita tunnuslukuja sekä listaamalla sanallista palautetta. Vaikka osallistujamäärät jäivät odotettua pienemmiksi, pienen ryhmän etuja olivat vuorovaikutus ja keskustelu ryhmässä. Koulutuksista tuli hyvää palautetta ja koulutettavan arvioima tietotaso ennen ja jälkeen koulutusten parani huomattavasti.
Haasteena koulutuksille oli osallistujien kerääminen. Elektroniset kutsut saattoivat karsia osallistujia sekä koulutusten ajankohdat. Kouluttajat listasivat tärkeiksi tavoitteiksi kasvattaa osallistujamäärää tehostamalla asiakaskontakteja ja tehostamalla yhteistyötä. Canonin haasteena onkin jatkossa miettiä keinoja saada asiakkaat kiinnostumaan koulutuksista sitoutuneempien jälleenmyyjäryhmien tavoin.