Sosiaalinen media osana jalkapallo-organisaatioiden markkinointiviestintää
Pöntinen, Petra (2012)
Pöntinen, Petra
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714983
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut ihmisten kommunikointitapoja. Urheilumarkkinoinnin parissa työskentelevien on mahdotonta välttyä sosiaaliselta medialta, joten modernien jalkapallo-organisaatioiden täytyy käyttää sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän vä-lineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Palloliitto ry:lle. Opinnäytetyön ta-voitteena on selvittää sosiaalisen median roolia jalkapallo-organisaatioiden markkinoin-tiviestinnän osana. Tavoitteena on myös selvittää sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa jalkapallo-organisaatioiden näkökulmasta. Toimeksiantava organisaatio voi käyttää tutkimusta omassa toiminnassaan. Tutkimusta varten on tehty kysely Veikkaus-liigan, Naisten liigan ja Miesten ykkösen organisaatioiden markkinoinnin parissa työs-kenteleville henkilöille.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosasta. Teoriaosassa käsitellään urheilumarkkinointia sekä yleisesti, että sosiaalisessa mediassa. Teoriaosa on sidoksissa empiriaosuuteen. Empiriaosa on kvalitatiivinen, mutta se sisältää myös piirteitä kvantitatiivisesta tutki-muksesta. Opinnäytetyön kyselytutkimus on tehty tutkimuslomakkeella (webropol) sähköpostikyselynä ajalla 20.-30.9.2012.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median rooli jalkapallo-organisaatioiden markkinoinnissa on merkittävä. Lähes jokainen organisaatio tulee panostamaan tulevai-suudessa yhä enemmän markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalista mediaa käyte-tään yleisesti eniten ottelumarkkinointiin, ja käytetyin viestintäkanava on Facebook.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Palloliitto ry:lle. Opinnäytetyön ta-voitteena on selvittää sosiaalisen median roolia jalkapallo-organisaatioiden markkinoin-tiviestinnän osana. Tavoitteena on myös selvittää sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa jalkapallo-organisaatioiden näkökulmasta. Toimeksiantava organisaatio voi käyttää tutkimusta omassa toiminnassaan. Tutkimusta varten on tehty kysely Veikkaus-liigan, Naisten liigan ja Miesten ykkösen organisaatioiden markkinoinnin parissa työs-kenteleville henkilöille.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosasta. Teoriaosassa käsitellään urheilumarkkinointia sekä yleisesti, että sosiaalisessa mediassa. Teoriaosa on sidoksissa empiriaosuuteen. Empiriaosa on kvalitatiivinen, mutta se sisältää myös piirteitä kvantitatiivisesta tutki-muksesta. Opinnäytetyön kyselytutkimus on tehty tutkimuslomakkeella (webropol) sähköpostikyselynä ajalla 20.-30.9.2012.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median rooli jalkapallo-organisaatioiden markkinoinnissa on merkittävä. Lähes jokainen organisaatio tulee panostamaan tulevai-suudessa yhä enemmän markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalista mediaa käyte-tään yleisesti eniten ottelumarkkinointiin, ja käytetyin viestintäkanava on Facebook.