Yhteisten toimintamallien ja käytäntöjen kehittäminen Kajaanin ammattikorkeakoulun kaksoistutkinto-ohjelmissa
Sievers, Kirsi (2012)
Sievers, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815012
Tiivistelmä
Yhteis- ja kaksoistutkintojen kehittyminen on olennainen osa korkeakoulujen kansainvälistymiskehitystä. Bolognan prosessin myötä yhteis- ja kaksoistutkintojen määrä eurooppalaisella korkeakoulutusalueella on lisääntynyt, ja niiden kehittäminen nähdään myös Suomessa tärkeänä osana suomalaisen korkeakoululaitoksen kansainvälisen kilpailukyvyn ja vetovoiman ylläpitämistä.
Suomen korkeakoulukentässä on enenevässä määrin kaksoistutkinto-ohjelmia, mutta yhteisiä linjauksia tai selkeitä lainsäädännöllisiä ohjeita ei ole olemassa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut suositukset yhteis- ja kaksoistutkintosopimusten ja –ohjelmien suunnittelun tueksi, mutta erityisesti opiskelijahallinnon käytännöt ovat korkeakoulukohtaisia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kajaanin ammattikorkeakoululle kattavat toimintaohjeet varmistamaan kaksoistutkinto-ohjelmien laatu, läpinäkyvyys sekä sujuvuus niin opiskelijoiden kuin ammattikorkeakoulun näkökulmasta.
Toimintaohjeiden laatimisen taustaksi toteutettiin kyselytutkimus valituille suomalaisille ammattikorkeakouluille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Kyselyn avulla selvitettiin kaksoistutkintojen taustaa valituissa ammattikorkeakouluissa, sopimusprosessia sekä opintoasianhallinnon näkökulmaa kaksoistutkinto-ohjelmien käytäntöihin. Tämän jälkeen käytiin läpi kaksoistutkintoja Kajaanin ammattikorkeakoulun näkökulmasta OKM:n suositusten pohjalta ja kyselyn tuloksia hyödyntäen. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin kaksoistutkinto-ohjelmien periaatteet ja toimintaohjeet, jotka ohjaavat kaksoistutkintojen kehittämistä ja toteuttamista. Ohjeistus sisältää ammattikorkeakoulun sisäiset ohjeet, esittelyn yhteistyökumppaneille sekä ohjeet opiskelijoille.
Suomen korkeakoulukentässä on enenevässä määrin kaksoistutkinto-ohjelmia, mutta yhteisiä linjauksia tai selkeitä lainsäädännöllisiä ohjeita ei ole olemassa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut suositukset yhteis- ja kaksoistutkintosopimusten ja –ohjelmien suunnittelun tueksi, mutta erityisesti opiskelijahallinnon käytännöt ovat korkeakoulukohtaisia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kajaanin ammattikorkeakoululle kattavat toimintaohjeet varmistamaan kaksoistutkinto-ohjelmien laatu, läpinäkyvyys sekä sujuvuus niin opiskelijoiden kuin ammattikorkeakoulun näkökulmasta.
Toimintaohjeiden laatimisen taustaksi toteutettiin kyselytutkimus valituille suomalaisille ammattikorkeakouluille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Kyselyn avulla selvitettiin kaksoistutkintojen taustaa valituissa ammattikorkeakouluissa, sopimusprosessia sekä opintoasianhallinnon näkökulmaa kaksoistutkinto-ohjelmien käytäntöihin. Tämän jälkeen käytiin läpi kaksoistutkintoja Kajaanin ammattikorkeakoulun näkökulmasta OKM:n suositusten pohjalta ja kyselyn tuloksia hyödyntäen. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin kaksoistutkinto-ohjelmien periaatteet ja toimintaohjeet, jotka ohjaavat kaksoistutkintojen kehittämistä ja toteuttamista. Ohjeistus sisältää ammattikorkeakoulun sisäiset ohjeet, esittelyn yhteistyökumppaneille sekä ohjeet opiskelijoille.