Tapahtumamarkkinointi tuulivoimateollisuuden edistäjänä : maailman tuulipäivän tapahtuma Kotkassa 15.6.2012
Kunttu, Johanna (2012)
Kunttu, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110715000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110715000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, millainen merkitys tapahtumamarkkinoinnilla on Kaakkois-Suomen tuulivoimateollisuuteen. Tutkimuksen taustalla hyödynnettiin kansainvälistä Global Wind Day -konseptia, jossa kansalaisille pyritään tuomaan tuulivoimatietoutta erilaisten tapahtumien avulla. Kan-salaisten mielipiteitä selvitettiin kyselytutkimuksella, jossa kysyttiin mielipiteitä tuulivoimasta, tuulivoimaloista sekä siitä, muuttiko tapahtuma käsityksiä tuulivoimasta. Lisäksi kyselyn avulla tarkasteltiin tapahtumaa kokonaisuutena; missä onnistuttiin ja mitä voitaisiin parantaa jatkossa.
Tapahtuman tuottaminen ja mielipidetutkimus olivat pohjana sille, kuinka tapahtumamarkkinointia tulisi hyödyntää jatkossa erityisesti sellaisissa aihepiireissä, jotka jakavat mielipiteitä ja herättävät keskustelua. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa tuulivoimateollisuuden markkinoinnissa Cursorilla sekä Lappeenrannan teknillisen yliopistolle sekä Etelä-Karjala Instituutille tehtävässä väitöskirjassa, jossa tutkitaan tuulivoimaan liittyneitä asenteita. Lisäksi Cursor tulee hyödyntämään tekemääni kattavaa tapahtumasuunnitelmaa jatkossa.
Tämän työn toteuttamiseksi pääsin verkostoitumaan tulevana kulttuurituottajana hieman erilaiselle maaperälle, keskelle tuulivoimateollisuuden kenttää. Tuulivoimateollisuus on tällä hetkellä murrosvaiheessa; sitä pyritään lisäämään, mutta pitkät lupaprosessit sekä myös kansalaisten vastustus viivästyttävät tuulivoimaloiden rakentamista. Tutkimus kuitenkin todisti, että kansalaisten mielipiteitä voidaan muuttaa.
Tapahtuman tuottaminen ja mielipidetutkimus olivat pohjana sille, kuinka tapahtumamarkkinointia tulisi hyödyntää jatkossa erityisesti sellaisissa aihepiireissä, jotka jakavat mielipiteitä ja herättävät keskustelua. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa tuulivoimateollisuuden markkinoinnissa Cursorilla sekä Lappeenrannan teknillisen yliopistolle sekä Etelä-Karjala Instituutille tehtävässä väitöskirjassa, jossa tutkitaan tuulivoimaan liittyneitä asenteita. Lisäksi Cursor tulee hyödyntämään tekemääni kattavaa tapahtumasuunnitelmaa jatkossa.
Tämän työn toteuttamiseksi pääsin verkostoitumaan tulevana kulttuurituottajana hieman erilaiselle maaperälle, keskelle tuulivoimateollisuuden kenttää. Tuulivoimateollisuus on tällä hetkellä murrosvaiheessa; sitä pyritään lisäämään, mutta pitkät lupaprosessit sekä myös kansalaisten vastustus viivästyttävät tuulivoimaloiden rakentamista. Tutkimus kuitenkin todisti, että kansalaisten mielipiteitä voidaan muuttaa.