JOUKKOVOIMA : Toimintaryhmämalli ammattikoulutuksen aloittaville nuorille
Paavilainen, Sauli; Kämäräinen, Ville (2012)
Paavilainen, Sauli
Kämäräinen, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614955
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämisen keinoin luoda malli toimintaryhmästä
ammattioppilaitoksen aloittavalle nuorelle, jonka avulla nuori voi kohentaa sosiaalisia ja yhteisöllisiä
taitojaan. Toimintaryhmämalliaihio suunniteltiin ammattiin opiskelevien nuorten kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin
keväällä 2012. Haastateltavina oli yhdeksän ammattioppilaitostyötä tekevää työntekijää. Haastatteluilla
oli tarkoitus selvittää onko toimintaryhmä hyvä työkalu ammattiin opiskelevan arjenhallintaan
ja syrjäytymisen ehkäisyyn? Onko malli toteuttamiskelpoinen ja kiinnostava työntekijän näkökulmasta?
Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämisprosessista todettiin, että harrastustoimintaan panostaminen
yhteisöllisin keinoin tukee nuoren kasvua kohti tervettä aikuisuutta ja arjenhallintaa. Lisäksi
tarvitaan myös moniammatillista yhteistyötä, joka luo paremmat mahdollisuudet ammattikoululaisen
elämänhallinnan tukemiseen. Ammattiin opiskelevan nuoren sosiaalista statusta tulee kohentaa. Toiminnallista
ennaltaehkäisevää työtä, joka ei leimaa opiskelijaa syrjäytyneeksi pidettiin tärkeänä.
Toimintaryhmän onnistumisen edellytys oli riittävä turvallisuus ryhmätilanteissa ja vertaisohjaajien
hyvä koulutus.
ammattioppilaitoksen aloittavalle nuorelle, jonka avulla nuori voi kohentaa sosiaalisia ja yhteisöllisiä
taitojaan. Toimintaryhmämalliaihio suunniteltiin ammattiin opiskelevien nuorten kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin
keväällä 2012. Haastateltavina oli yhdeksän ammattioppilaitostyötä tekevää työntekijää. Haastatteluilla
oli tarkoitus selvittää onko toimintaryhmä hyvä työkalu ammattiin opiskelevan arjenhallintaan
ja syrjäytymisen ehkäisyyn? Onko malli toteuttamiskelpoinen ja kiinnostava työntekijän näkökulmasta?
Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämisprosessista todettiin, että harrastustoimintaan panostaminen
yhteisöllisin keinoin tukee nuoren kasvua kohti tervettä aikuisuutta ja arjenhallintaa. Lisäksi
tarvitaan myös moniammatillista yhteistyötä, joka luo paremmat mahdollisuudet ammattikoululaisen
elämänhallinnan tukemiseen. Ammattiin opiskelevan nuoren sosiaalista statusta tulee kohentaa. Toiminnallista
ennaltaehkäisevää työtä, joka ei leimaa opiskelijaa syrjäytyneeksi pidettiin tärkeänä.
Toimintaryhmän onnistumisen edellytys oli riittävä turvallisuus ryhmätilanteissa ja vertaisohjaajien
hyvä koulutus.