Elämän aarrerasia : Nuoren itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä Oulun Tyttöjen Talolla
Vanhatalo, Mailis; Luokkanen, Sari (2012)
Vanhatalo, Mailis
Luokkanen, Sari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915048
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli vahvistaa nuoren itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja toiminnallisessa ryhmässä Oulun Tyttöjen Talolla. Heillä oli tarve kehittää 16–20-vuotiaille nuorille suunnattua toimintaa, ja suunnittelemamme toiminta sopi hyvin heidän konseptiinsa.
Kehitimme idean Elämän aarrerasia -ryhmästä, jossa nuoret valmistivat oman Elämänsä aarrerasian tyhjästä kenkälaatikosta. Jokaisella seitsemällä tapaamiskerralla oli teema, johon liittyi toimintaa ja teeman synnyttämää keskustelua ryhmässä. Teeman ja keskustelun avulla nuori pohti ja tulkitsi omia ajatuksiaan, tunteitaan ja kohtasi toiminnan herättämiä kysymyksiä yhdessä ryhmän ja ohjaajien kanssa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui nuoruudesta ikävaiheena ja sen tehtävistä, sosiaalipedagogiikasta, sosiokulttuurisesta innostamisesta ja sosiodynaamisesta ohjauksesta. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, sosiaalipedagoginen työote ja sosiodynaaminen ohjaus yhdessä sukupuolisensitiivisen työotteen kanssa muodostivat pohjan tyttöjen ryhmätoiminnan suunnittelulle. Palautetta keräsimme soveltamalla osallistuvaa havainnointia sekä valokuvausta ja videointia.
Oulun Tyttöjen Talolta saamamme palautteen mukaan aihe ja toimintamalli olivat ajankohtaisia, toiminta oli työelämälähtöistä ja vastasi yhteistyökumppanimme toiveita. Nuorilta saamiemme palautteiden ja omien havaintojemme perusteella toiminnallinen ryhmä tuki ja edisti nuoren itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen vahvistumista. Toiminta on sovellettavissa eri-ikäisten nuorten ryhmätoimintaan sekä muille sosiaalialan asiakasryhmille.
Kehitimme idean Elämän aarrerasia -ryhmästä, jossa nuoret valmistivat oman Elämänsä aarrerasian tyhjästä kenkälaatikosta. Jokaisella seitsemällä tapaamiskerralla oli teema, johon liittyi toimintaa ja teeman synnyttämää keskustelua ryhmässä. Teeman ja keskustelun avulla nuori pohti ja tulkitsi omia ajatuksiaan, tunteitaan ja kohtasi toiminnan herättämiä kysymyksiä yhdessä ryhmän ja ohjaajien kanssa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui nuoruudesta ikävaiheena ja sen tehtävistä, sosiaalipedagogiikasta, sosiokulttuurisesta innostamisesta ja sosiodynaamisesta ohjauksesta. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, sosiaalipedagoginen työote ja sosiodynaaminen ohjaus yhdessä sukupuolisensitiivisen työotteen kanssa muodostivat pohjan tyttöjen ryhmätoiminnan suunnittelulle. Palautetta keräsimme soveltamalla osallistuvaa havainnointia sekä valokuvausta ja videointia.
Oulun Tyttöjen Talolta saamamme palautteen mukaan aihe ja toimintamalli olivat ajankohtaisia, toiminta oli työelämälähtöistä ja vastasi yhteistyökumppanimme toiveita. Nuorilta saamiemme palautteiden ja omien havaintojemme perusteella toiminnallinen ryhmä tuki ja edisti nuoren itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen vahvistumista. Toiminta on sovellettavissa eri-ikäisten nuorten ryhmätoimintaan sekä muille sosiaalialan asiakasryhmille.