Imagotutkimus, CASE: Kymenlaakson Sähkö Oy
Lamminpää, Mari (2009)
Lamminpää, Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235886
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kymenlaakson Sähkö Oy:n verkkoalueen ulkopuolisten asiakkaiden mielikuvia yrityksestä, sen toiminnasta ja tiedottamisesta.
Tarkoituksena oli myös tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat sähkön toimittajan valitsemisessa ja kuinka aktiivisia asiakkaat ovat olleet sähkön kilpailuttamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähkömarkkinoita, kilpailua ja kilpailuttamista, ostokäyttäytymistä ja asiakasuskollisuutta. Lisäksi selvitettiin mielikuvamarkkinoin
nin, imagon rakentamisen sekä markkinointitutkimuksen teoriaa.
Kymenlaakson Sähkö Oy:n verkkoalueen ulkopuolisille asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen kysely, johon vastasi 440 henkilöä, ja vastausprosentti on 44 %. Tuloksista selvisi,
että mielikuvat yrityksestä ovat usean kyselyyn vastanneen mielestä hyvät, vaikka tyytymättömyyttäkin on, ja että sähkön hinta on tärkein syy, millä perusteella sähkön myyjä valitaan. Tiedottaminen sai heikoimmat arvosanat, joten siinä on kehittämisen varaa.
Tarkoituksena oli myös tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat sähkön toimittajan valitsemisessa ja kuinka aktiivisia asiakkaat ovat olleet sähkön kilpailuttamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähkömarkkinoita, kilpailua ja kilpailuttamista, ostokäyttäytymistä ja asiakasuskollisuutta. Lisäksi selvitettiin mielikuvamarkkinoin
nin, imagon rakentamisen sekä markkinointitutkimuksen teoriaa.
Kymenlaakson Sähkö Oy:n verkkoalueen ulkopuolisille asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen kysely, johon vastasi 440 henkilöä, ja vastausprosentti on 44 %. Tuloksista selvisi,
että mielikuvat yrityksestä ovat usean kyselyyn vastanneen mielestä hyvät, vaikka tyytymättömyyttäkin on, ja että sähkön hinta on tärkein syy, millä perusteella sähkön myyjä valitaan. Tiedottaminen sai heikoimmat arvosanat, joten siinä on kehittämisen varaa.