Pienten pk-yritysten ERP-valmius : Case: JOPACO Electronics Oy Lahti
Räsänen, Marja (2012)
Räsänen, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092813969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092813969
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään toiminnanohjausjärjestelmän (ERP - Enterprice Resource Planning) soveltuvuutta pk-yrityksen tarpeisiin. JOPACO Electronics Oy on tämän työn toimeksiantaja ja työssä kartoitetaan yrityksen liiketoimintojen nykytilanne. Samalla selvitetään nykyisen ERP-järjestelmään kohdistuvia kehitystarpeita sekä käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Työn tavoitteena on etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä toimintoja on integroitu nykyiseen ERP-järjestelmään ja missä laajuudessa niitä käytetään? Miten nykyinen ERP-järjestelmä soveltuu yrityksen käyttöön ja mitä hyötyä järjestelmästä on yritykselle ollut? Missä liiketoiminnan osa-alueella on esiintynyt ongelmia ja/tai tehottomuutta? Millaisiin ominaisuuksiin ja toimintoihin tulisi kiinnittää huomioita ja mitä toiveita ja tavoitteita pidetään tärkeänä riippumatta siitä, päivitetäänkö nykyistä ERP-järjestelmää vai hankitaanko kokonaan uusi?
Opinnäytetyön teoreettisen osuuden muodostaa kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia, tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli deduktiivinen. Empiirisen osan tiedonkeruumuotona käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin case-yrityksen henkilöstöä.
Konkreettisena tuloksena tehtiin case-yritykselle liiketoimintakaavio, johon on kuvattu nykyiseen ERP-järjestelmään integroidut liiketoimintaprosessit sekä järjestelmän ulkopuolella olevat toiminnot.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että case-yrityksessä käytössä olevan ERP-järjestelmän ominaisuuksia ei käytetä koko laajuudessa. ERP-järjestelmän soveltuvuus yrityksen toimialan tarpeisiin vaikuttaa siihen, mitä ohjelmistomoduuleita yritys ottaa käyttöön. Case-yrityksessä tuotantomoduulia ei ole käytössä, vaikka sen toiminnoista saatava hyöty tiedostetaan. Tärkeän ohjelmistomoduulin puuttumisen todettiin vaikuttavan haitallisesti myös yrityksen muiden toimintojen käytettävyyteen. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että liiketoimintaa kehittämällä ja toimintojen integrointia lisäämällä voidaan parantaa tiedon laatua ja lisätä järjestelmän käyttöastetta.
-------
Työn tavoitteena on etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä toimintoja on integroitu nykyiseen ERP-järjestelmään ja missä laajuudessa niitä käytetään? Miten nykyinen ERP-järjestelmä soveltuu yrityksen käyttöön ja mitä hyötyä järjestelmästä on yritykselle ollut? Missä liiketoiminnan osa-alueella on esiintynyt ongelmia ja/tai tehottomuutta? Millaisiin ominaisuuksiin ja toimintoihin tulisi kiinnittää huomioita ja mitä toiveita ja tavoitteita pidetään tärkeänä riippumatta siitä, päivitetäänkö nykyistä ERP-järjestelmää vai hankitaanko kokonaan uusi?
Opinnäytetyön teoreettisen osuuden muodostaa kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia, tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli deduktiivinen. Empiirisen osan tiedonkeruumuotona käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin case-yrityksen henkilöstöä.
Konkreettisena tuloksena tehtiin case-yritykselle liiketoimintakaavio, johon on kuvattu nykyiseen ERP-järjestelmään integroidut liiketoimintaprosessit sekä järjestelmän ulkopuolella olevat toiminnot.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että case-yrityksessä käytössä olevan ERP-järjestelmän ominaisuuksia ei käytetä koko laajuudessa. ERP-järjestelmän soveltuvuus yrityksen toimialan tarpeisiin vaikuttaa siihen, mitä ohjelmistomoduuleita yritys ottaa käyttöön. Case-yrityksessä tuotantomoduulia ei ole käytössä, vaikka sen toiminnoista saatava hyöty tiedostetaan. Tärkeän ohjelmistomoduulin puuttumisen todettiin vaikuttavan haitallisesti myös yrityksen muiden toimintojen käytettävyyteen. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että liiketoimintaa kehittämällä ja toimintojen integrointia lisäämällä voidaan parantaa tiedon laatua ja lisätä järjestelmän käyttöastetta.
-------