Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden EKG-rekisteröintiosaaminen : kvantitatiivinen tutkimus sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamisesta
Salo, Anniina; Varis, Jenna (2012)
Salo, Anniina
Varis, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215147
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sairaanhoitaja ja terveydenhoitajaopiskelijoiden EKG-osaamista, ja se sisältää käyrän rekisteröimisen ja rekisteröidyn käyrän tarkastelun.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden EKG-osaamista. Tavoitteena oli saada tietoa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksista suorittaa laadukas EKG-rekisteröinti ja tarkastella EKG:tä. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin opetukseen sisältyvästä EKG -opetuksesta ja sen mahdollisesta kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä kyselylomaketta apuna käyttäen, tutkimukseen osallistui Lahden Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan hoitotyön- ja terveydenhoitotyön opiskelijoita. Aineisto analysoitiin SPSS –ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on puutteita EKG -osaamisessa. Suurimmat puutteet opiskelijoilla oli EKG -kompleksien tunnistamisessa ja rekisteröityjen käyrien tarkastelussa. Tutkimuksessa selvitettiin myös opiskelijoiden mielipidettä oppilaitoksen tarjoamasta opetuksesta sekä omasta osaamisestaan. Opiskelijat arvioivat oman EKG -osaamisensa heikoksi sen hetkisiin taitoihin suhteutettuna. Oppilaitoksen tarjoamasta koulutuksesta opiskelijat antoivat palautetta ja kehittämisehdotuksia, jotta osaamisen taso nousisi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden EKG-osaamista. Tavoitteena oli saada tietoa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksista suorittaa laadukas EKG-rekisteröinti ja tarkastella EKG:tä. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin opetukseen sisältyvästä EKG -opetuksesta ja sen mahdollisesta kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä kyselylomaketta apuna käyttäen, tutkimukseen osallistui Lahden Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan hoitotyön- ja terveydenhoitotyön opiskelijoita. Aineisto analysoitiin SPSS –ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on puutteita EKG -osaamisessa. Suurimmat puutteet opiskelijoilla oli EKG -kompleksien tunnistamisessa ja rekisteröityjen käyrien tarkastelussa. Tutkimuksessa selvitettiin myös opiskelijoiden mielipidettä oppilaitoksen tarjoamasta opetuksesta sekä omasta osaamisestaan. Opiskelijat arvioivat oman EKG -osaamisensa heikoksi sen hetkisiin taitoihin suhteutettuna. Oppilaitoksen tarjoamasta koulutuksesta opiskelijat antoivat palautetta ja kehittämisehdotuksia, jotta osaamisen taso nousisi.