RUNOSTA PUHETTA – AVAIMIA 3 – 6-VUOTIAAN LAPSEN KIELENKEHITYKSEEN JA VUOROVAIKUTUKSEEN VANHEMMAN TAI KASVATTAJAN KANSSA
Kunnaala, Kati (2012)
Kunnaala, Kati
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415253
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kirjoittajan itse kuvittamasta ja kirjoittamasta lasten runokirjasta, sekä teoriaosuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda parempaa vuorovaikutusta vanhemman tai kasvattajan ja lapsen välille ja tasata kielen kehityksen eroja 3 – 6-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyö on laadullinen työ, jossa on käytetty sisällön analyysiä. Runojen lause-rakenteita ja sijamuotoja on tarkasteltu, kuten myös runojen aiheita ja kuvitusta. Taustatyönä on etsitty laajasti jo olemassa olevaa teoriatietoa lapsen ja aikuisen välisestä vuorovaikutuksesta ja lapsen kielen kehityksestä. Kirjassa on vanhemmalle tai kasvattajalle ohje kirjan käytöstä.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että jostain syystä, kun kirjoitetaan yli kolmevuotiaiden vuorovaikutuksesta, termi onkin vaihtunut lähes poikkeuksetta pedagogiikaksi. Olisi tärkeää kiinnittää huomiota 3 – 6-vuotiaiden ja vanhemman tai kasvattajan väliseen vuorovaikutukseen, jotta pystytään varmistamaan lapsen kielen kehityksen oikea suunta.
Opinnäytetyö on laadullinen työ, jossa on käytetty sisällön analyysiä. Runojen lause-rakenteita ja sijamuotoja on tarkasteltu, kuten myös runojen aiheita ja kuvitusta. Taustatyönä on etsitty laajasti jo olemassa olevaa teoriatietoa lapsen ja aikuisen välisestä vuorovaikutuksesta ja lapsen kielen kehityksestä. Kirjassa on vanhemmalle tai kasvattajalle ohje kirjan käytöstä.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että jostain syystä, kun kirjoitetaan yli kolmevuotiaiden vuorovaikutuksesta, termi onkin vaihtunut lähes poikkeuksetta pedagogiikaksi. Olisi tärkeää kiinnittää huomiota 3 – 6-vuotiaiden ja vanhemman tai kasvattajan väliseen vuorovaikutukseen, jotta pystytään varmistamaan lapsen kielen kehityksen oikea suunta.