Hiilijalanjälkipeli : kestävää kehitystä nuorille
Viinikka, Hanna; Vuohelainen, Venla (2012)
Viinikka, Hanna
Vuohelainen, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315234
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä valmistimme Hiilijalanjälkipelin. Pelin tarkoituksena on kertoa 13–18-vuotiaille nuorille kestävästä kehityksestä ja siitä, minkä vuoksi on tärkeää elää kestävästi. Pelin kautta saadaan käytännön esimerkkejä kuinka omaa arkea voi muuttaa kestävämpään suuntaan.
Peli toteutettiin pääasiallisesti toiminnallisten menetelmien keinoin. Pelissä on kolmenlaisia askelmia, toiminnallisia tehtäviä, totta vai tarua -kysymyksiä sekä plussia ja sanktioita. Peliä pelattiin kolme kertaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun Ekovinkkaajat ryhmässä, joka koostui yläkoulu- ja lukioikäisistä nuorista. Jokaisella ohjauskerralla käsiteltiin yhtä kestävän kehityksen ulottuvuutta. Nämä ulottuvuudet ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen. Peli on rakennettu niin, että sosiaalinen kestävyys toteutuu jokaisella ohjauskerralla ja läpi koko pelin.
Hiilijalanjälkipelin tavoitteena on saada aikaan keskustelua sekä herättää nuoria siihen, mikä maailman nykyinen tila on ja siten laajentaa heidän vastuun piiriään. Tavoitteena on antaa nuorille vaikuttamisen keinoja, tukea heidän aloitteellisuutta sekä antaa tunne siitä, että yksittäisen ihmisen teoilla on merkitystä. Tavoitteena on, että keskustelu jatkuu ohjauskertojen ulkopuolella. Pelimetodien ja tuntirakenteen avulla luodaan positiivisia osallistumisenkokemuksia ja vahvistetaan kokemusta yhteisöön kuulumisesta. Pelaamisen kautta nuoret pääsevät pohtimaan omia arvojaan. Pelin kokonaisuuden arviointi pohjautuu nuorten ja opettajien antamaan suulliseen ja kirjalliseen palautteeseen sekä ohjaajien itse- ja vertaisarviointiin.
Arvioinnin pohjalta tehdyt johtopäätökset osoittavat, että peli antaa nuorille hyödyllisiä keinoja kuinka muuttaa elämäntapoja kestävämmäksi. Peli lisäsi nuorten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja kannusti heitä aktivoitumaan.
Peli toteutettiin pääasiallisesti toiminnallisten menetelmien keinoin. Pelissä on kolmenlaisia askelmia, toiminnallisia tehtäviä, totta vai tarua -kysymyksiä sekä plussia ja sanktioita. Peliä pelattiin kolme kertaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun Ekovinkkaajat ryhmässä, joka koostui yläkoulu- ja lukioikäisistä nuorista. Jokaisella ohjauskerralla käsiteltiin yhtä kestävän kehityksen ulottuvuutta. Nämä ulottuvuudet ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen. Peli on rakennettu niin, että sosiaalinen kestävyys toteutuu jokaisella ohjauskerralla ja läpi koko pelin.
Hiilijalanjälkipelin tavoitteena on saada aikaan keskustelua sekä herättää nuoria siihen, mikä maailman nykyinen tila on ja siten laajentaa heidän vastuun piiriään. Tavoitteena on antaa nuorille vaikuttamisen keinoja, tukea heidän aloitteellisuutta sekä antaa tunne siitä, että yksittäisen ihmisen teoilla on merkitystä. Tavoitteena on, että keskustelu jatkuu ohjauskertojen ulkopuolella. Pelimetodien ja tuntirakenteen avulla luodaan positiivisia osallistumisenkokemuksia ja vahvistetaan kokemusta yhteisöön kuulumisesta. Pelaamisen kautta nuoret pääsevät pohtimaan omia arvojaan. Pelin kokonaisuuden arviointi pohjautuu nuorten ja opettajien antamaan suulliseen ja kirjalliseen palautteeseen sekä ohjaajien itse- ja vertaisarviointiin.
Arvioinnin pohjalta tehdyt johtopäätökset osoittavat, että peli antaa nuorille hyödyllisiä keinoja kuinka muuttaa elämäntapoja kestävämmäksi. Peli lisäsi nuorten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja kannusti heitä aktivoitumaan.