“Myllypurosta Ponnistaa Maailmalle” - Guide : Enhancing the Integration of Young Immigrants at Myllypuro Upper Secondary School
Huovinen, Kaisa; Balash, Laura (2012)
Huovinen, Kaisa
Balash, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opas Myllypuron Yläasteen maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Opas “Myllypurosta Ponnistaa Maailmalle” esittelee koulun eri alueet ja säännöt visuaalisessa muodossa käyttäen suomenkieltä niiden selityksissä. Oppaan tarkoituksena on edistää uusien maahanmuuttajataustaisten nuorten integraatiota suomalaiseen koulujärjestelmään ja yhteiskuntaan.
Opinnäytetyö sisältää oppaan valmistusprosessin ja myös “Myllypurosta Ponnistaa Maailmalle” oppaaseen käytetyn teoreettisen taustan kuvauksen. Oppaan pääasiallisena teoreettisena taustana olemme käyttäneet integraatio, - ja voimaatumisteorioita.
Opas on laadittu yhteistyössä Myllypuron Yläasteen oppilaiden ja opettajien kanssa. Myllypuron oppilaanohjaaja ja maahanmuuttajien valmistavanluokan opettajat ovat auttaneet prosessissa, sekä koulun oppilaat ovat ilmaisseet mielipiteensä siitä, mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon oppaassa.
Opinnäytetyön lopputulos, Myllypurosta ponnistaa Maailmalle opas, tehtiin jaettavaksi Myllypuron Yläasteelle. Koska integraatio ja voimaatuminen ovat pitkiä prosesseja, ei niiden onnistumista näin lyhyellä aikavälillä voi tarkasti mitata. Näin ollen emme ole pystyneet mittaamaan olemmeko saavuttaneet kaikki tavoitteemme. Tästä huolimatta, alustavat reaktiot opasta kohtaan Myllypuron Yläasteella ovat olleet positiivisia ja mahdollisuutta oppaan käyttöön muualla Suomessa on alustavasti keskusteltu.
Opinnäytetyö sisältää oppaan valmistusprosessin ja myös “Myllypurosta Ponnistaa Maailmalle” oppaaseen käytetyn teoreettisen taustan kuvauksen. Oppaan pääasiallisena teoreettisena taustana olemme käyttäneet integraatio, - ja voimaatumisteorioita.
Opas on laadittu yhteistyössä Myllypuron Yläasteen oppilaiden ja opettajien kanssa. Myllypuron oppilaanohjaaja ja maahanmuuttajien valmistavanluokan opettajat ovat auttaneet prosessissa, sekä koulun oppilaat ovat ilmaisseet mielipiteensä siitä, mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon oppaassa.
Opinnäytetyön lopputulos, Myllypurosta ponnistaa Maailmalle opas, tehtiin jaettavaksi Myllypuron Yläasteelle. Koska integraatio ja voimaatuminen ovat pitkiä prosesseja, ei niiden onnistumista näin lyhyellä aikavälillä voi tarkasti mitata. Näin ollen emme ole pystyneet mittaamaan olemmeko saavuttaneet kaikki tavoitteemme. Tästä huolimatta, alustavat reaktiot opasta kohtaan Myllypuron Yläasteella ovat olleet positiivisia ja mahdollisuutta oppaan käyttöön muualla Suomessa on alustavasti keskusteltu.