"Nyt videoidaan!" - opas videoinnin mahdollisuuksista päiväkodissa
Pajari, Satu; Ahonen, Jenna (2012)
Pajari, Satu
Ahonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas videoinnin mahdollisuuksista päiväkodissa. Opas koottiin pääosin kirjallisuuden pohjalta, mutta siihen vaikuttivat myös omat ideat ja päiväkodille annetun kyselyn vastaukset. Vaikka opas tehtiin vantaalaiselle päiväkodille, on se yleistettävissä kaikkien varhaiskasvattajien käyttöön.
Oppaan tavoitteena on alentaa videoinnin aloittamisen kynnystä sekä antaa varhaiskasvattajille ideoita ja vinkkejä videointiin liittyen. Oppaassa käsitellään muun muassa videoinnin aloittamista ja videon muokkaamista, sekä esitellään erilaisia tapoja hyödyntää videointia lasten, vanhempien ja työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta se sisältää kaksi avoimia kysymyksiä sisältänyttä kyselyä. Kyselyt toimitettiin päiväkodin neljälle eri ryhmälle. Työn alussa kyselyllä kartoitettiin videoinnin sen hetkistä käyttöä päiväkodissa sekä tiedusteltiin työntekijöiden toiveita opasta koskien. Työntekijöille käytiin esittelemässä valmis opas ja he saivat antaa palautetta avoimella kyselyllä.
Työntekijät kokivat, että opas oli selkeä ja sisälsi hyviä ideoita videoinnin käytöstä. Oppaan koettiin motivoivan etenkin jo valmiiksi videoinnista kiinnostuneita. Kuitenkin konkreettista opastusta videoinnin käyttöön jäätiin kaipaamaan.
Oppaan tavoitteena on alentaa videoinnin aloittamisen kynnystä sekä antaa varhaiskasvattajille ideoita ja vinkkejä videointiin liittyen. Oppaassa käsitellään muun muassa videoinnin aloittamista ja videon muokkaamista, sekä esitellään erilaisia tapoja hyödyntää videointia lasten, vanhempien ja työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta se sisältää kaksi avoimia kysymyksiä sisältänyttä kyselyä. Kyselyt toimitettiin päiväkodin neljälle eri ryhmälle. Työn alussa kyselyllä kartoitettiin videoinnin sen hetkistä käyttöä päiväkodissa sekä tiedusteltiin työntekijöiden toiveita opasta koskien. Työntekijöille käytiin esittelemässä valmis opas ja he saivat antaa palautetta avoimella kyselyllä.
Työntekijät kokivat, että opas oli selkeä ja sisälsi hyviä ideoita videoinnin käytöstä. Oppaan koettiin motivoivan etenkin jo valmiiksi videoinnista kiinnostuneita. Kuitenkin konkreettista opastusta videoinnin käyttöön jäätiin kaipaamaan.