TAVOITTEENA RYHMÄN NÄKÖINEN ESITYS : Ryhmä- ja prosessikeskeinen työtapa teatteritaiteen perusopetuksessa
Salo, Essi (2012)
Salo, Essi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön käytännön osuus hankkeistettiin ja toteutettiin yhteistyössä Oulun taidekoulun kanssa. Oulun taidekoulu tarjoaa valtakunnallisten opetussuunnitelmien mukaista taiteen perusopetusta 4-20 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Opinnäytteen tekijä työskenteli taidekoulussa teatteritaiteen opettajana ja ohjasi keväällä 2012 taidekoulun Teatteripicnic -festivaaleille kolme esitystä devising-menetelmiä soveltaen.
Opinnäytetyö käsittelee konkreettisten esimerkkien kautta devising-teatterin periaatteiden soveltamista draamakasvatuksen kontekstiin. Tekijän tavoitteena oli hahmottaa työtavan soveltuvuutta hänen omaan työskentelyynsä teatteritaiteen opettajana.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa materiaalina käytettiin ohjaajan työpäiväkirjaa sekä aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta.
Opinnäytetyön tekeminen laajensi tekijänsä käsitystä devising-teatterista. Tekijän havaintojen perusteella ryhmä- ja prosessikeskeinen työtapa sopii hyvin toteutettavaksi lasten ja nuorten kanssa.
Opinnäytetyö käsittelee konkreettisten esimerkkien kautta devising-teatterin periaatteiden soveltamista draamakasvatuksen kontekstiin. Tekijän tavoitteena oli hahmottaa työtavan soveltuvuutta hänen omaan työskentelyynsä teatteritaiteen opettajana.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa materiaalina käytettiin ohjaajan työpäiväkirjaa sekä aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta.
Opinnäytetyön tekeminen laajensi tekijänsä käsitystä devising-teatterista. Tekijän havaintojen perusteella ryhmä- ja prosessikeskeinen työtapa sopii hyvin toteutettavaksi lasten ja nuorten kanssa.