Moniammatillinen yhteistyö Hollolan kunnan Kirkonseudun alkuluokissa : Moniammatillisuuden vuosikello yhteistyön tueksi
Halmetoja, Sari (2012)
Halmetoja, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615416
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen aiheena oli moniammatillinen yhteistyö yhdistetyssä esi- ja alkuopetuksessa eli alkuluokassa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää ja syventää Hollolan kunnan Kirkonseudun alkuluokkatiimien moniammatillista yhteistyötä. Tavoitteena oli tehdä vuosikello -malli alkuluokkien yhteistyökäytännöistä moniammatillisen yhteistyön selkeyttämiseksi ja näkyväksi tekemiseksi. Tärkeää oli myös yhteisen kielen löytyminen eri ammattikuntien välillä sekä saada aikaiseksi yhteinen käsitys yhteistyömuodoista alkuluokkatiimien sisällä sekä tiimien välillä.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Siinä toteutuivat sekä työelämän kehittäminen että tutkimuksellisuus. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin yksilöllistä teemahaastattelua sekä tulevaisuuden muistelu -palavereja. Yksilölliset teemahaastattelut toteutettiin Kirkonseudun koko alkuluokkahenkilöstölle keväällä 2011. Tulevaisuuden muistelu -palaverit pidettiin kummallekin Kirkonseudun alkuluokkatiimille keväällä 2012.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena alkuluokkahenkilöstö rakensi ryhmätapaamisessa syksyllä 2012 Kirkonseudun alkuluokkien moniammatillisuuden vuosikello -mallin. Vuosikelloon kirjattiin jo olemassa olevia moniammatillisuuteen liittyviä hyviä käytäntöjä sekä tutkimusaineistosta esiin nousseita moniammatillisuuteen liittyviä kehittämiskohtia.
Kehittämishankkeen molemmissa tiedonkeruissa vahvimmin esille nousivat alkuluokkatiimien yhteisen ajan puute palavereihin ja suunnitteluun, erityisopettajan roolin tiiviimpi linkittäminen osaksi alkuluokan toimivaa arkea, alkuluokkahenkilöstön eri työehtosopimusten piiriin kuuluminen (työaika- ja palkkauserot), henkilöstön vaihtuvuus ja sen vaikutus lapsiin, perheisiin sekä työyhteisöön, lasten havainnointi ja sen jakaminen kaikkien kesken sekä työhyvinvointi.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Siinä toteutuivat sekä työelämän kehittäminen että tutkimuksellisuus. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin yksilöllistä teemahaastattelua sekä tulevaisuuden muistelu -palavereja. Yksilölliset teemahaastattelut toteutettiin Kirkonseudun koko alkuluokkahenkilöstölle keväällä 2011. Tulevaisuuden muistelu -palaverit pidettiin kummallekin Kirkonseudun alkuluokkatiimille keväällä 2012.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena alkuluokkahenkilöstö rakensi ryhmätapaamisessa syksyllä 2012 Kirkonseudun alkuluokkien moniammatillisuuden vuosikello -mallin. Vuosikelloon kirjattiin jo olemassa olevia moniammatillisuuteen liittyviä hyviä käytäntöjä sekä tutkimusaineistosta esiin nousseita moniammatillisuuteen liittyviä kehittämiskohtia.
Kehittämishankkeen molemmissa tiedonkeruissa vahvimmin esille nousivat alkuluokkatiimien yhteisen ajan puute palavereihin ja suunnitteluun, erityisopettajan roolin tiiviimpi linkittäminen osaksi alkuluokan toimivaa arkea, alkuluokkahenkilöstön eri työehtosopimusten piiriin kuuluminen (työaika- ja palkkauserot), henkilöstön vaihtuvuus ja sen vaikutus lapsiin, perheisiin sekä työyhteisöön, lasten havainnointi ja sen jakaminen kaikkien kesken sekä työhyvinvointi.