Hämeenlinnan seudun markkinointi asuinpaikkana
Suvisuo, Kaarina (2009)
Suvisuo, Kaarina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911155443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911155443
Tiivistelmä
Hämeenlinnan seutu on menestynyt hyvin kilpailussa uusista asukkaista. Miten tämä suotuisa menestyminen taataan jatkossa? Kehittämistehtävän tilaaja on Kehittämiskeskus Oy Häme, jonka tehtävistä yksi on pitää seutu elinvoimaisena. Työn tavoitteena on löytää ne vetovoimatekijät, joita Hämeenlinnan seudun kannattaa käyttää markkinointiviestinnässään potentiaalisille asukkaille. Osatavoitteena on myös löytää vastauksia, miten vetovoimatekijät pystytään pitämään jatkossakin. Kehittämisfunktiona työssä on saada tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi Hämeenlinnan seudun ja Hämeen maakunnan strategiatyöhön. Työn teoriaosuus muodostuu markkinointiviestinnästä paikan markkinoinnissa ja tarkastelualueena Hämeenlinnan seutu osana Hämeen maakuntaa. Työn empirian muodostaa työssä toteutettu tulo- ja lähtömuuttajatutkimus. Tutkimus suoritettiin kirjekyselynä. Muuttajatutkimuksen mukaan Hämeenlinnan seudulle muutetaan asuinympäristön, asunnon ja kulkuyhteyksien vuoksi. Hämeen-linnan seudun keskeisen sijainnin lisäksi arvostetaan seudun hyviä liikenneyhteyksiä ja vesistöjä. Seutua pidetään vanhana perinteikkäänä alueena sekä ihmisen kokoisena seutuna. Seudulla on hyvä imago ja maine ja sitä pidetään houkuttelevana alueena, jolla on hyvät kulttuuripalvelut. Näitä vetovoimatekijöitä seudun kannattaa viestiä potentiaalisille asukkaille. Hämeenlinnan seudun tulee pitää hyvää huolta nykyisistä asukkaistaan ja huolehtia asuinympäristöstä sekä liikenneyhteyksistä. Seudun kuntien tulee löytää yhteinen visio, tarkastella asioita seudun näkökulmasta ja yhdistää voimansa seudun markkinoinnissa. Jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että asumisen markkinoinnin kohderyhmäksi otetaan pääkaupunkiseudun lapsiperheiden ohella seudun tuhannet opiskelijat ja selvitetään tutkimuksella miten heidät saadaan jäämään seudulle. Tämä edellyttää myös entistä tiiviimpää yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Myös oppilaitosten tulee nähdä opiskelijat tulevina asukkaina ja työntekijöinä.