Messut näytteilleasettajan näkökulmasta : kosmetologipäivät 2011
Laurikainen, Nina; Kiander, Tiina (2012)
Laurikainen, Nina
Kiander, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää vuoden 2011 Kosmetologipäiville osallistuneiden näytteilleasettajien mielipiteitä omasta toiminnastaan ja koko Kosmetologipäivien toiminnasta, niin onnistumisista kuin parannusehdotuksistakin. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitä asioita näytteilleasettajan tulisi muistaa ennen messuja, messujen aikana sekä messujen jälkeen. Tutkimusongelmana on, mitä mieltä näytteilleasettajat ovat Kosmetologipäivistä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme markkinointiviestintään ja messuihin liittyviä asioita. Käsittelemme aluksi aihetta tukevana teoriana markkinointiviestintää yleisesti sekä markkinointiviestinnän keinoja ja suunnittelua. Lisäksi käsittelemme messuja yleisesti sekä mitä asioita näytteilleasettajan tulee ottaa huomioon ennen messuja, messujen aikana sekä messujen jälkeen. Selvitämme myös mitä messuja Suomessa on ja miten ammattilaisille ja kuluttajille suunnatut messut eroavat toisistaan. Rajasimme työmme koskemaan ainoastaan Suomen messuja.
Tiedonkeruumenetelminä käytimme olemassa olevan tiedon lisäksi erilaista kirjallisuutta, artikkeleja sekä Internet -sivustoja. Kerromme työssämme myös hieman toimeksiantajastamme Dr. Baumann Kosmetiikka Finland Oy:stä ja yrityksen periaatteista sekä Kosmetologipäivien järjestäjästä Suomen Kosmetologien Yhdistyksestä.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin www-kyselynä kesällä 2012. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse 79 näytteilleasettajalle. Käytimme tutkimuksessamme kokonaistutkimusta. Kyselyyn vastasi 22 näytteilleasettajaa, jolloin vastausprosentiksi tuli 27,8 %. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yleisesti ottaen näytteilleasettajat ovat tyytyväisiä Kosmetologipäiviin ja sitä pidetään tärkeänä tapahtumana kosmetologeille tavata maahantuojia ja kollegoita.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme markkinointiviestintään ja messuihin liittyviä asioita. Käsittelemme aluksi aihetta tukevana teoriana markkinointiviestintää yleisesti sekä markkinointiviestinnän keinoja ja suunnittelua. Lisäksi käsittelemme messuja yleisesti sekä mitä asioita näytteilleasettajan tulee ottaa huomioon ennen messuja, messujen aikana sekä messujen jälkeen. Selvitämme myös mitä messuja Suomessa on ja miten ammattilaisille ja kuluttajille suunnatut messut eroavat toisistaan. Rajasimme työmme koskemaan ainoastaan Suomen messuja.
Tiedonkeruumenetelminä käytimme olemassa olevan tiedon lisäksi erilaista kirjallisuutta, artikkeleja sekä Internet -sivustoja. Kerromme työssämme myös hieman toimeksiantajastamme Dr. Baumann Kosmetiikka Finland Oy:stä ja yrityksen periaatteista sekä Kosmetologipäivien järjestäjästä Suomen Kosmetologien Yhdistyksestä.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin www-kyselynä kesällä 2012. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse 79 näytteilleasettajalle. Käytimme tutkimuksessamme kokonaistutkimusta. Kyselyyn vastasi 22 näytteilleasettajaa, jolloin vastausprosentiksi tuli 27,8 %. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yleisesti ottaen näytteilleasettajat ovat tyytyväisiä Kosmetologipäiviin ja sitä pidetään tärkeänä tapahtumana kosmetologeille tavata maahantuojia ja kollegoita.